Stagiairs slaan alarm over straffen in de klas: “Leerlingen vastgebonden met tape of opgesloten in kast”

Thinkstock
Leerkrachten die kleuters met ducttape vastbinden aan een stoel of kinderen in de lagere school opsluiten in een piepkleine bezemkast. Hogeschool UC Leuven Limburg (UCLL) kreeg verschillende alarmerende signalen van studenten die tijdens hun stage getuige waren van zulke praktijken. Onderzoek moet het fenomeen van 'vrijheidsberovende maatregelen' in het onderwijs voor het eerst in kaart brengen. Dat schrijven Het Nieuwsblad en het Belang van Limburg.

"Om het ook een halt toe te roepen", benadrukt onderzoekster Elke Emmers. Volgens haar gaat het om vijf tot zeventien jongeren die tijdens hun stage in verschillende scholen getuige waren van alarmerende praktijken. Het gaat vaak om kinderen die de klas constant op stelten zetten of systematisch de leraar tegenspreken.

Waarom die verhalen nu plots naar boven komen, is onduidelijk. "Mogelijk heeft het te maken met de toenemende druk op ons onderwijs", zegt Emmers. "Er komen steeds meer meldingen van gedragsproblemen, de klassen worden groter en de middelen schaarser. Leerkrachten zitten niet op hun tandvlees, maar gaan er helemaal door."

Volgens Emmers circuleren in sommige scholen zelfs interne ­nota's over het gebruik van ­vrijheidsbeperkende maatregelen. "Sommige van onze studenten hebben die gezien", zegt ze. Nog volgens Emmers begeven scholen zich in een juridisch grijze zone omdat er geen regels bestaan over vrijheidsberovende maatregelen in het gewoon onderwijs.

Een rondvraag bij de koepels en het vrij CLB leert dat zij nooit zulke signalen kregen, aldus nog de kranten. "Het zou me verbazen, mocht het structureel gebeuren", zegt Lieven Boeve van het katholiek onderwijs.




90 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gaston FOUBERT

    Mijn klasfoto van 60 jaar geleden herbekeken… met 27 in de klas bij meester Petrus en we waren allemaal braaf. Maar dat moest ook want anders kreeg je thuis nog een klets bij. Wijst de leraar nu nog maar in de richting van de leerling en hij moet op het matje komen.

  • Bart Vrancken

    Ik twijfel sterk aan die opmerkingen van die stagiairs. Ik sta als leerkracht al +22 jaar in het BuSO en kan u garanderen dat ik dit nog niet heb opgemerkt. We werken met een time-out-ruimte van vlot 15 m2 waarvan de deur nooit op slot gaat. Ik zie wel dat het M-decreet meer kwaad dan goed gedaan heeft en de druk op de schouders van het personeel door stijgende verwachtingen en verantwoording/regelneverij veel blokkeert. Spijtig dat men het onderwijs weer demoniseert.

  • Evie Jooken

    Sorry maar dit moet van mijn hart. Hier zijn al enkele die zeggen onhandelbare kinderen naar het buitengewoon onderwijs, sorry hoor niet alle kinderen zijn onhandelbaar door opvoeding, sommige kinderen hebben een beperking waardoor ze zo doen en niet de hulp krijgen die ze moeten hebben. Er zullen er echt bij zijn die het uithangen maar er zijn ook kindjes die er niks kunnen aan doen en ook niet de ouders

  • lieven tanghe

    Vroeger was moeder ( deeltijds ! thuis om de kinderen op te voeden .Nu de ouders met 2 werken is er te weinig tijd om kinderen op te voeden .Oplossing , ofwel werken beide,ofwel kiest men voor kinderen .Als je geen tijd hebt om kinderen op te voeden dan neem je best geen kinderen .Conclusie ,alleen kindergeld voor de thuiswerkende moeders of vaders !

  • René Janssen

    het is eerder omgekeerd, omdat je vastgebonden wordt ga je opstandiger worden, in de jaren 60 zeer vaak vast gezeten met mijn linkerarm omdat ik links handig was en nog ben, en dan ontwikkel je als kind een opstandigheid voor de rest van je leven tegen alles wat denkt autheritair te zijn. als kind snap je het niet wat je misdoet