School meer bepalend voor leerprestaties dan thuissituatie: tot vier jaar leerachterstand op concentratieschool

De kloof tussen kansarme en kansrijke leerlingen is tussen 2003 en 2015 een beetje verkleind.
Thinkstock De kloof tussen kansarme en kansrijke leerlingen is tussen 2003 en 2015 een beetje verkleind.
Leerlingen die op een concentratieschool zitten, scoren ­ontstellend minder goed op de internationale PISA-test voor wiskunde dan wie op een 'bevoorrechte' school zit. "Het verschil loopt op tot 174 punten, wat ongeveer overeenkomt met vier schooljaren achterstand”, zegt hoogleraar Ides Nicaise (KU Leuven) vandaag in Het Nieuwsblad, De Standaard, Het Belang van Limburg en de Gazet van Antwerpen.

De school is zelfs veel bepalender voor die score dan de thuissituatie van kinderen. Dat blijkt uit een analyse van de KU Leuven van vijftien jaar gelijkekansenbeleid in ons onderwijs. Nicaise voerde het onderzoek met doctoraatsstudente Emilie Franck.

Uit die analyse blijkt ook dat de kloof tussen kansarme en kansrijke leerlingen tussen 2003 en 2015 een beetje is verkleind, maar dat de prestaties nog altijd afhangen van de plek op de sociale ladder. 

Sociale mix

Wie het thuis minder breed heeft, lager opgeleide ­ouders heeft en thuis een andere taal spreekt, doet het gemiddeld veel slechter. “De overheid zou in alle scholen een hoge kwaliteit en een sociale mix moeten nastreven. Door de systeemfouten in ons onderwijs komen te veel kwetsbare kinderen op dezelfde scholen terecht, met alle gevolgen van dien”, besluit Nicaise.




13 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Freek De Meyer

    Dit bewijst rechtstreeks dat de thuissituatie een invloed heeft. Als je thuis niet een andere taal zou spreken, zou er niet zoiets zijn als concentratiescholen (op vlak van afkomst en taal) en dan zou het probleem zich niet voordoen. Een sociale mix daarentegen (arm en rijk bij elkaar) heeft wel voordelen voor de zwakkeren (net zoals dom en slim bij elkaar zetten) om die laatste groep naar omhoog te halen, op voorwaarde dat je het niveau niet standaard naar beneden haalt natuurlijk.

  • Bernd Vaes

    Bevoorrechte school en concentratieschool: Alleen in een land waar discriminatie hooggeschreven wordt, bestaat zo iets.

  • patrick morel

    Conclusie, je kind beter niet naar een concentratieschool sturen. We gaan er op achteruit op alle gebieden. Als je te veel water bij de wijn doet is geen sprake meer van wijn maar eerder van een brouwsel dat niemand wil drinken.

  • Luc Cosemans

    Geachte prof, ouders kiezen op basis van hun ambitie de school van hun kinderen. Ouders die gelovige kinderen willen sturen die naar een concentratieschool. Ouders die willen dat hun kinderen iets bereiken in het leven struen die naar een college. Dit heeft dus niets met de school te maken.

  • Willy Slegers

    Waarom de fout altijd afschuiven op de school? Is het niet tijd om de koe bij de horens te nemen en te zeggen wat het echt is: allochtonen leren gewoon niet graag omdat ze dat niet cool vinden. Drugs dealen en de gangster uithangen is veel cooler. Maar ja, dan ben ik een racist zeker? Er zijn er ook die bewijzen dat ze wel alle kansen krijgen en nemen en dat verdient respect. Wellicht moeten die eens een toer doen in die bewuste scholen?