Ga naar de mobiele website
^ Top

Scholen die mobieltjes verbieden scoren beter

thinkstock
Slecht presterende scholieren hebben er veel baat bij als hun school smartphones weert uit het klaslokaal. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek onder jongeren van 11, 14 en 16 jaar in vier steden in het Verenigd Koninkrijk.

De onderzoekers van de London School of Economics and Political Science vergeleken de resultaten van studenten voor- en nadat scholen een smartphoneverbod hadden ingesteld. De 20 procent slechtst presterende scholieren bleken op examens tot ruim 14 procent beter te scoren, schrijven de onderzoekers. Ze onderzochten alles samen 130.482 testresultaten van scholieren tussen de 11 en 16 jaar van negentig scholen.

Bij een verbod is, volgens de definitie van deze studie, de telefoon helemaal verboden op de school of leveren de scholieren de smartphones in aan het begin van de les. De onderzoekers maken onderscheid tussen een verbod dat de school handhaaft en een verbod dat minder hard geldt.

De resultaten van de daarvoor minder scorende studenten bleken significant: bij hen was geen duidelijk positief resultaat van een telefoonverbod zichtbaar. Over de hele groep studenten was een verbetering van de score van zo'n 6 procent zichtbaar. "Dat is het equivalent van wekelijks een uur extra les krijgen", klinkt het.

De betrokken wetenschappers concluderen daarom dat een smartphoneverbod een van de middelen kan zijn om het gat tussen beter en minder scorende scholieren te verkleinen. Sinds 2001 steeg het aantal Britse scholen dat een mobieltjesverbod invoerde gestaag. Vandaag ligt het op 98 procent.

'De verbetering van de schoolprestaties is gelijk aan wekelijks een uur extra les krijgen'




Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


Heb je even?

Sluiten

Wij zijn erg benieuwd naar je eerste indruk van de nieuwe HLN website. Heb je een minuutje tijd om enkele vragen te beantwoorden?

Meld een bug