Onderzoek naar effect van licht op leergedrag leerlingen

UNKNOWN

Elektronicaproducent Philips onderzoekt of met licht het leergedrag van leerlingen op school kan verbeterd worden. Onlangs is in twee Belgische scholen een pilootproject gestart. Dat schrijft Het Nieuwsblad.
 
Kleuren en het licht hebben in een ruimte invloed op ons humeur en op ons gedrag: in de winter hebben veel mensen de blues, in de zomer leven ze weer op. Philips stelde zich de vraag of licht ook kan worden aangewend om het leergedrag van leerlingen op school te beïnvloeden en gaf de opdracht aan een Duits universitair medisch centrum om dat te onderzoeken.
 
Hyperactief gedrag
De resultaten waren duidelijk: de aandacht, de concentratie en de (hyper)activiteit van leerlingen kunnen door een uitgekiend gebruik van licht positief worden beïnvloed. Dit jaar is een proefproject uitgerold in twee Belgische scholen, zegt Anneleen Van Troos, persmedewerker van Philips België. "In september volgt een derde."
 
In Hamburg namen 166 leerlingen tussen 8 en 16 jaar en 18 leerkrachten van klassen uit verschillende schooltypes deel aan het experiment, dat één jaar duurde. Philips had de klaslokalen uitgerust met "dynamische verlichting", waarmee de verlichtingssterkte en de kleurtemperatuur (warm of koud) konden worden veranderd. Met een afstandsbediening konden de leerkrachten het licht aanpassen. Ze konden kiezen tussen "activeren", "kalmeren" en "geconcentreerd werken".
 
De resultaten waren naar verluidt opmerkelijk. Bij de leerlingen die bij dynamisch licht werkten, steeg de leessnelheid met bijna 35 procent. De resultaten van de concentratietests waren nog duidelijker: de hoeveelheid fouten nam met bijna 45 procent af. (belga/sps)