Onderzoek KU Leuven: prestaties leerlingen in sterke mate bepaald door school waar ze terechtkomen

Thinkstock
Schoolprestaties van leerlingen worden in sterke mate bepaald door hun sociale positie, maar ook door de school waar ze terechtkomen. Dat blijkt uit onderzoek van Ides Nicaise en Emilie Franck (KU Leuven). “Het voeren van een gelijke kansenbeleid moet een prioriteit blijven”, reageert Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V).

Voor hun onderzoek baseerden Nicaise en Franck zich op de resultaten van Vlaamse 15-jarigen op de internationale Pisa-test voor wiskunde en lezen tussen 2003 en 2015. Ze besluiten onder meer dat een kansarme leerling op een college op de wiskundetest zowat 150 punten meer haalt dan een gegoede leerling op een concentratieschool. Die voorsprong correspondeert met ongeveer vier leerjaren.

Het voeren van een gelijke kansenbeleid moet een prioriteit blijven, reageert Crevits. Het zijn volgens haar de 'compensatiefinanciering', een begrip dat betrekking heeft op alle financiële maatregelen in functie van gelijkeonderwijskansen, en de grondige modernisering van het secundair onderwijs die er mee voor kunnen zorgen dat Vlaanderen steeds meer kansrijke scholen krijgt. 

"Zo kunnen we elke leerling laten excelleren, ongeacht waar deze woont of schoolloopt. Mijn oproep tot het versterken van het kwaliteitsbeleid van de scholen betekent ook dat scholen op een professionele en transparante manier met deze middelen omgaan", zegt Crevits. Ze haalt tegelijk het nieuwe inschrijvingsdecreet aan dat een betere sociale mix voor ogen heeft.

Ik vraag dat de volgende Vlaamse regering inzet op een taalturbo per school met een taalcoach die het taalbeleid stroomlijnt

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V)

Kennis van Nederlands

De minister onthoudt uit het onderzoek ook het belang van de kennis van het Nederlands. "Aanvullend bij de acties rond begrijpend lezen vraag ik dat de volgende Vlaamse regering inzet op een taalturbo per school met een taalcoach die het taalbeleid stroomlijnt, goede praktijken deelt met leerkrachten, leerlingen en ook hun ouders hiermee versterkt.”

Crevits hoopt ook dat de volgende legislatuur "de legislatuur van de allerkleinsten" wordt. "Het gelijkschakelen van de werkingsmiddelen kleuter- en lager onderwijs vanaf volgend schooljaar is alvast een stap in de goede richting, daarnaast moet voor CD&V ook het aantal kinderverzorgers verdrievoudigd worden. Zo zorgen we dat elke leerling van jongs af aan de beste kansen krijgt om zijn of schoolloopbaan uit te bouwen.”

Sterke leerkrachten

Tot slot wijst ze op het belang van sterke leerkrachten en de inhoudelijk "versterkte" lerarenopleiding, die volgend academiejaar van start gaat. De nieuwe cao zal bovendien voor tal van betere arbeidsvoorwaarden zorgen, waarbij er ook aanvangsbegeleiding komt voor de startende leerkracht, aldus Crevits.

Joel Hoylaerts / Photonews



7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Luc Cosemans

    Dit is een waardeloos onderzoek. De conclusie moet zijn: ouders kiezen bewust voor een concentratratieschool, met alle gevolgen vandien voor hun kinderen. Ouders die kiezen voor een college kiezen bewust voor de opleiding van hun kinderen.

  • Annie Broeckx

    Waarom altijd die kosten maken voor onderzoeken,dat weet toch iedereen!

  • René Lippeveld

    Het M-decreet was in principe ook een goed idee, maar was uiteindelijk vooral een besparingsoperatie. Leo verwoordt het heel goed en ik kan het enkel maar beamen.

  • Dietrich Van Helder

    Waarom denkt men dat mensen voor hun favoriete school gaan kamperen voor de inschrijving van hun kind? Niet voor hun plezier maar om de beste school te willen. Nu moet je 3 voorkeuren opgeven en hopen dat uw beste keuze uit de bus valt. Opleiding mag geen loterij zijn.

  • Leo Schepers

    Met de nieuwe educatieve masters moet je uiteindelijk een jaar minder lang studeren om als leerkracht HSO aan de slag te gaan en toch wordt dit als een versterking aangekondigd. Het M-decreet was in principe ook een goed idee, maar was uiteindelijk vooral een besparingsoperatie. Geen wonder dat ons onderwijs achteruit gaat.