Exclusief voor abonnees

Onderwijsexpert Jan Van Damme: "Toen ik de nieuwe eindtermen las, heb ik ook met de wenkbrauwen gefronst”

Jan Van Damme, professor emeritus KU Leuven, hield de Vlaamse resultaten in internationale studies tegen het licht

Jan Van Damme
Wouter Maeckelberghe Jan Van Damme
“We zitten met een groot probleem.” Jan Van Damme, professor emeritus aan de KU Leuven en vooraanstaand onderzoeker naar de effectiviteit van het onderricht, is niet van plan om de staat van het Vlaamse onderwijs nog te verbloemen.

Wanneer die problemen voor het eerst duidelijk werden? “In 2003”, herinnert Van Damme zich heel precies. “Vlaanderen stond toen dat jaar in de PISA-studie op de eerste plaats voor wiskunde bij de 15-jarigen en iedereen triomfeerde. Maar uit een TIMSS-studie, ook uit 2003, bleek dat de 13-jarigen in vier jaar tijd een half jaar achterstand hadden opgelopen. Wat zij konden op het einde van het tweede middelbaar, konden hun leeftijdgenoten vier jaar eerder al met kerst.”

Wat was daarvoor de verklaring?

“Dat is het hem nu net: niemand heeft dat ooit onderzocht. 

Je hebt 22% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Slechts €6,95 €4,95 per 4 wekenGeniet 1 jaar van deze voordelige prijs
  • Lees 4 weken gratisEn krijg onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis



21 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Manuel Wallraf

    Maak er geen eenheidsworst van ! Maak al vlug een gefundeerde selectie wat IQ , interesses, wilskracht, ondersteuning van de ouders e.d. betreft en ga daar mee aan de slag. Geef elk kind AANGEPAST onderwijs zodat het tevreden zo ver mogelijk kan geraken in onze maatschappij. Een niet gemotiveerd en door thuis niet ondersteund kind heeft een andere aanpak nodig; het middelbaar met de hakken over de sloot doorlopen is onvoldoende voor hoger of universitair onderwijs, anti-depressiva-verkoop stijgt

  • Georget PAPPENS GEORGET

    Vroeger had men de geestelijke ordes met internaat en strenge discipline.. Jezuieten, Jozefieten bv. enz. De lat lag veel hoger dan in andere instellingen,zoals staatsonderwijs, en die niet mee kon moest maar naar een andere school gaan. Geen medelijden... Nu hebben wij blijkbaar nivellering naar beneden. Jammer genoeg onomkeerbaar denk ik...

  • Marcel Desmet

    heb 2 schoolgaande kinderen in het middelbaar, zelf ben ik al van de schoolbanken weg van halfweg jaren 80. Waar ik mij steeds opnieuw aan verbaas zijn al die gekleurde invulboekjes in 3/4 van de vakken, zelfs wiskunde. Hoe kan iemand daar nu iets uit leren, nog een klein stapje verder en het worden kleefboekjes zoals deze van de panini stickers. Weinig leraars die nog les geven, de jongste generatie leraars is zelf al grootgebracht met invulboekjes en weten zelf al niet beter meer. Schrijnend.

  • MARC POELMAN

    Ik zal het nogmaals eens proberen met dit bericht! Ik ontvang dagelijks zo'n 100 mails, meestal van jongeren. In zo'n mail van 100 woorden staan doorgaans evenveel fouten. En niet alleen d-t fouten. Spellingfouten zijn schering en inslag, een hoofdletter aan het begin van een nieuwe zin of is ook niet meer nodig, evenmin als leestekens... Enkele jaren geleden kreeg ik een mail van zo'n 100 worden zonder hoofdletters, zonder leestekens en zelfs zonder spaties te gebruiken. Lees zoiets!

  • Sam Bosmans

    En wat zou je nu gaan willen ...ze gaan naar Nederlandstalige school en spreken geen letter Nederlands, huiswerk ...liever op straat dealen tot snachts en dan in slaap vallen op de schoolbanken ....of mag dit weer niet gezegd worden wat iedereen weet en ziet .Mijn vrouw werkt in school en ziet genoeg ..het schoolniveau hangt samen met de vervreemding van alle Europese landen ,want nog een paar jaar en alle vrouwen moeten een doek dragen ...