Ga naar de mobiele website
^ Top

Nog altijd liever Latijn dan loodgieterij: leerlingen voelen zich mislukt in 'lagere' richtingen

Thinkstock
Veel leerlingen zijn ervan overtuigd dat Latijn of wetenschappen volgen de beste keuze is. Wie in een minder prestigieuze richting start, voelt zich al bij het begin mislukt. Dat blijkt uit het grootschalige Transbaso-onderzoeksproject van de UGent, de VUB, de UAntwerpen, de AP Hogeschool en de HO Gent. De Standaard bericht vandaag over het project.

Meer dan 3.000 leerlingen op 36 scholen in Antwerpen en Gent werden ondervraagd over hun overgang van het basis- naar het secundair onderwijs. Ook leerkrachten en ouders werden onder de loep genomen. Daaruit blijkt dat Latijn of wetenschappen dé richtingen zijn die leerlingen het eerst proberen. Als het daar niet lukt, kan je nog altijd afzakken naar een technische richting en finaal het beroepsonderwijs. Ons onderwijs blijkt doordrongen van dat 'watervalprincipe'.

Ouders, leerkrachten en zelfs leerlingen zelf maken nog altijd het onderscheid tussen 'hogere' en 'lagere' richtingen, en spreken consequent over afzakken. En dat ondanks verwoede pogingen van scholen en beleidsmakers om de troeven van die zogezegd lagere richtingen te benadrukken. Zelfs de brede eerste graad, waarin leerlingen zich niet meteen moeten specialiseren, blijkt op veel scholen te leiden tot duidelijk te onderscheiden groepen.

Slecht gevoel

"Interesses van leerlingen spelen nauwelijks een rol bij de overgang", zegt onderzoekscoördinator Simon Boone (VUB). "Er wordt vooral gekeken naar de prestaties voor twee vakken: wiskunde en Nederlands. Wie daarop het sterkst presteert, stroomt doorgaans door naar Latijn. Wie gemiddeld tot iets minder goed scoort, naar techniek of kunst. Wie echt problemen heeft met de leerstof, start in de B-stroom."

Opvallend: wie niet start in die geprezen richtingen, vertoont volgens het onderzoek een lagere betrokkenheid bij de school en een hoger gevoel dat het onderwijs niets voor hen is. Dat gevoel ontstaat al in het basisonderwijs. "Die leerlingen voelen zich al mislukt nog voor ze goed en wel aan het secundair onderwijs begonnen zijn", zegt Boone. "Zij maken veel meer kans om ongekwalificeerd uit te stromen."

Hokjesdenken

De Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) hoopt dat ouders en leerkrachten wakker geschud worden door de resultaten. "Zij hebben de sleutel van verandering in handen. De modernisering (van het secundair onderwijs) zal niet voor de grote mentaliteitwijziging zorgen", zegt voorzitter Rania el Mard. "Scholen hebben de plicht om het hokjesdenken te doorbreken. Leerkrachten moeten op hun beurt leerlingen bewust maken van hun talenten en interesses en hen keuzevaardig maken. En ook ouders moeten aandacht hebben voor de interesses en motivaties van hun kinderen, en zich niet laten leiden door het aanzien van bepaalde richtingen. Op die manier kunnen leerlingen en ouders samen een positieve studiekeuze maken."

Ook het Katholieke Onderwijs is niet overtuigd is dat de modernisering van het secundair onderwijs een oplossing zal bieden. "We zijn niet zeker dat de hiërarchische perceptie wordt weggewerkt."

Beschamend

Groen-politica Elisabeth Meuleman vindt het 'beschamend dat het beleid van de Vlaamse regering helemaal de verkeerde richting uitgaat'. "Onderzoekers dringen aan op een duidelijke, transparante onderwijsstructuur, terwijl de regering de basis legt voor een wildgroei aan nieuwe keuze-opties. In plaats van de studiekeuze uit te stellen, zal deze in de toekomst versneld worden, en veel leerlingen de verkeerde kant uitduwen. Wat een gemiste kans."

Meer over



41 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Geert Matthys

    Unief gaat nooit veranderen of simpeler worden. Als je geen wiskunde kan, kan je inderdaad al beter op zoek gaan naar iets anders. Het heeft geen zin om ze 18 jaar aan het lijntje te houden en ze laten geloven dat hun dromen uitkomen.

  • Peter Simons

    Zoals altijd ligt de schuld bij de ouders !

  • pridolli in sumava

    Verander het schoolsysteem met keuzevakken en dan zijn er andere combinaties mogelijk zoals in Australië.

  • Eida Lam

    In een tijd waar de Nobel prijzen te koop zijn aan de hoogste bieder gaan we nog evolueren naar een tijd waar intelligentie testen waardevoller zullen zijn op de arbeidsmarkt dan een diploma, bachelor of master.

  • Erwin Van Roy

    ikzelf heb 2 kinderen zoon 10 en dochter 6 jaar ze zijn nog wat verwijderd van de keuze voor middelbaar. maar ikzelf en mijn vrouw zijn geen hoog opgeleide. maar we willen allebei 1 ding voor onze kinderen dat ze hun gelukkig voelen en dus hebben wij de keuze gemaakt dat onze zoon en dochter zullen kiezen wat ze willen leren. en ik hoop dat ze zeker niet in mijn voetsporen zullen treden en hogere studies zullen doen, maar is dat niet zo dan nog zal ik de slimste kinderen op aarde hebben.

Meld een bug