Meer wiskunde verhoogt drastisch slaagkansen aan unief

PHOTO_NEWS
Leerlingen die meer lessen wiskunde kregen dan anderen op hun middelbare school, doen het in het eerste jaar aan de universiteit gemiddeld beter. Volgens een onderzoek aan de universiteit van Hasselt is er zelfs al een verschil tussen drie en vier uur wiskunde.

In het onderzoek werden 3.000 cijfers geanalyseerd. Die slaagcijfers waren allemaal van eerstejaarsstudenten en uit de periode 2008-2011. Aan de UHasselt slaagde zo algemeen 48 procent van de studenten.

Wanneer er naar de verschillende achtergronden wordt gekeken op vlak van studierichting in het secundair onderwijs, vallen er verschillen op te tekenen. Latijn-Wiskunde scoort het best, met een slaagpercentage van 69 procent. Wetenschappen-Wiskunde volgt al op ruime afstand met 54 procent. Economie-Wiskunde haalt de helft niet meer met 46 procent en tot slot komt Economie-Talen met 29 procent, nog geen derde.

Wiskundige richting?
De oorzaak van de verschillende percentages in het slaagcijfer van de richting Toegepaste Economische Wetenschappen ligt volgens de universiteit aan het aantal uren wiskunde in het secundair. Zelfs met 'slechts' een uur verschil per week zouden er al heuse marges te noteren zijn. Van de leerlingen uit Economie-Moderne Talen slaagt er 23 procent tegenover 40 procent van de leerlingen uit Economie-Wiskunde.

In de opleiding Rechten ben je volgens het onderzoek het best af met een diploma van Latijn-Wiskunde. Ook Economie-Moderne Talen doet het niet slecht met een slaagpercentage van 38 procent. De verklaring is simple: die richting bevat geen lessen wiskunde.

Extra lessen
De universiteit sluit niet uit dat de keuze in het middelbaar bepalend is voor het verdere verloop van de schoolcarrière; al is het geen doorslaggevende factor. Doorzettingsvermogen en motivatie dragen ook bij aan de resultaten. De UHasselt beraadt zich nu over extra lessen voor leerlingen die tijdens hun secundaire richting drie uur wiskunde kregen.