Lessen techniek op school kunnen leerlingen niet boeien

De lessen techniek zorgen nauwelijks voor doorstroming naar het technisch onderwijs. Meisjes verliezen nog sneller hun interesse in het vak op school.
PHOTO_NEWS De lessen techniek zorgen nauwelijks voor doorstroming naar het technisch onderwijs. Meisjes verliezen nog sneller hun interesse in het vak op school.
De interesse van leerlingen in techniek neemt af eens ze het vak techniek volgen. Dat is de opvallende vaststelling van een doctoraatsstudie van Jan Andries (Universiteit Antwerpen) over het effect van het vak techniek op leerlingen van de eerste graad in het middelbaar onderwijs, zo schrijft De Standaard.

Onderwijskundige Ardies onderzocht voor zijn doctoraat de interesse in techniek en de carrièreambities bij 2.782 leerlingen in twintig scholen verspreid over heel Vlaanderen. Hij werkte daarvoor samen met de Karel de Grote-hogeschool Antwerpen. Meer bepaald ging hij na welk effect het vak techniek (voorheen: technologische opvoeding) heeft op de leerlingen in de loop van hun eerste en tweede jaar op de middelbare school, in de A-stroom. Het resultaat is weinig opwekkend.

Ardies: "Het vak moet jongeren kennis laten maken met techniek en moet hen de kans geven te ontdekken of ze talent hebben voor techniek. Na het tweede jaar kunnen ze namelijk al dan niet kiezen voor een technische opleiding. Maar nu stellen we vast dat de interesse en ambitie voor een baan in de technische sector afgenomen zijn na het tweede jaar. Bij meisjes, die bij aanvang al minder belangstelling tonen, is de daling nog sterker."

Een verklaring zoekt Ardies in hoe het vak gegeven wordt. "Focust de leerkracht op theorie en op het uitleggen van het belang van techniek, dan heeft dat veeleer een averechts effect. Laat hij of zij de leerlingen met hun handen werken, dan blijven ze geïnteresseerd. Voor jongens volstaat het om iets uit een standaardpakket in elkaar te kunnen steken, een beetje zoals bij een Ikea-kast. Meisjes krijg je pas echt mee als ze zelf iets kunnen ontwerpen en maken. Kortom, hoe de klasactiviteit verloopt, doet er veel toe."

Ardies noemt het belangrijke informatie voor de lerarenopleidingen.