Leerkrachten erg kritisch voor M-decreet in rapport van Rekenhof: “Zorgwekkend”

Getty Images
De leerkrachten zijn niet positief over de gevolgen van het M-decreet voor studieresultaten. Ze zijn niet overtuigd dat sommige leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften voldoende leerwinst boeken en stellen dat ze soms onvoldoende tijd en aandacht kunnen besteden aan de andere leerlingen. Dat staat in een rapport van het Rekenhof, dat onafhankelijk de overheid controleert.

Met het M-decreet beoogde de Vlaamse overheid meer inclusie van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs. Elke gewone school moest daarom een doorgedreven zorgbeleid voeren en aanpassingen doen. Het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB) kan zo nodig een (gemotiveerd) verslag opstellen waarmee de school ondersteuning krijgt vanuit het buitengewoon onderwijs.

Maatregelen

Het Rekenhof beoordeelt in het rapport ‘M-decreet en de zorg in het gewoon onderwijs’ het algemene zorgbeleid van 60 bevraagde scholen uit het gewoon onderwijs als positief: veel scholen nemen maatregelen inzake leerlingenopvolging, brede basiszorg, gedifferentieerd werken en omgaan met leerproblemen. Scholen beschikken over een zorgteam om het zorgbeleid toe te passen en gaan bewust om met zittenblijven. 

Gedragsproblemen

Maar uit het onderzoek komen ook aandachtspunten naar voren: onvoldoende draagvlak voor de zorgvisie kan leiden tot een te leerkrachtafhankelijke brede basiszorg, de continuïteit van de zorg kan soms beter en ook de inzetbaarheid en expertise van de zorgteams is niet altijd optimaal. Scholen meldden ook dat ze het soms moeilijk hebben met leerlingen met gedragsproblemen.

Het Rekenhof concludeert ook dat de leerkrachten niet positief zijn over de gevolgen van het M-decreet voor de studieresultaten. “Ze zijn er met name niet van overtuigd dat die leerlingen voldoende leerwinst boeken en stellen dat ze soms onvoldoende tijd en aandacht kunnen besteden aan de andere leerlingen”, klinkt het in het rapport. “De bevraagde leerkrachten kunnen zich maar beperkt vinden in de principes van het M-decreet”, is de conclusie.

Crevits noemt kritiek “zorgwekkend”

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) vindt de kritiek van de leerkachten op het M-decreet “zorgwekkend”. Crevits stelt in een reactie dat “het nieuwe ondersteuningsmodel pas sinds 1 september 2017 van kracht is en dat deze nieuwe manier van werken de nodige tijd vraagt”. Ze meent dat er vanuit het beleid al heel wat initiatieven genomen werden die aansluiten bij de aanbevelingen van het Rekenhof.

Groen en Open Vld willen bijsturing

“Dat er problemen zouden komen door het M-decreet stond eigenlijk in de sterren geschreven”, zegt Elisabeth Meuleman, Vlaams parlementslid van Groen in een reactie aan Belga op het rapport. Ook Vlaams parlementslid Jo De Ro (Open Vld) vindt dat bij de start van de volgende legislatuur het M-decreet grondig moet worden bijgestuurd.

“We hebben tegen dat M-decreet gestemd, niet omdat we tegen inclusie zijn, integendeel”, zegt Meuleman. “Maar als je die inclusie invoert zonder dat daar de nodige middelen en de nodige ondersteuning tegenover staan, dan steven je op problemen af. Wat we nu hebben zien gebeuren was in feite ‘an accident waiting to happen’.”

 “Voor Open Vld blijft het essentieel dat bij de start van de volgende legislatuur het M-decreet grondig wordt bijgestuurd”, klinkt het bij De Ro. “Netoverschrijdende en efficiënte ondersteuning van leerkrachten en leerlingen, meer aandacht binnen lerarenopleiding en nascholing voor dit thema, kleinere klassen indien er een kind met een gemotiveerd verslag in het gewoon onderwijs schoolloopt en leerlingvolgssystemen die gebruiksvriendelijker zijn en dubbel werk vermijden, zijn een aantal zaken waaraan wij denken.”




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jef Heffens

    Het M-decreet en de inclusie is een fundamentele blunder. Het steunt op een ongebreidelde egoïsme van een deel van de ouders met een kind met beperkingen. We moeten die mensen ondersteunen maar we mogen niet toelaten dat ze onze ganse maatschappij ondermijnen en dat is wat nu gebeurt. Dat is totaal uit de hand gelopen.

  • oswald billiet

    Het werd al maandenlang voorspeld: dit decreet was een speeltje van onderwijsspecialisten die eigenlijk de voeling met de realiteit verloren hebben. Maar de leerkrachten werden pas geloofd wanneer de resultaten kelderden en het hele onderwijs meetrokken werd in een malaise. En toch, als een duivel in een doosje duikt die experimenteerwoede bij iedere nieuwe onderwijsminister op. De leraar vraagt slechts één ding: stop aub daarmee.

  • Jef Lois

    Crevits heeft er een echte soep van gemaakt,leerlingen die niet mee kunnen of een achterstand hebben moeten naar een aangepaste school net als vroeger want zij houden de anderen en beteren op met als gevolg dat het niveau zakt. De leerkracht moet zich bezig houden met leerlingèdie in een bep richting en zelfs in het lagere mee kunnen en heeft geen tijd om zwakkere of minder begaafde alles op een veel lager tempo bij te brenngen hoe erg dit ook is maar dit is wel de naakte waarheid.

  • Jan Dekoninck

    De beste zorg is 'dicipline' zodat iedereen ook de zwakkere duidlijke richtlijnen hebben en rust omdat onderling pesten of intimideren , achterwege blijft

  • Janneke Alsberg

    maar de resultaten van de jongeren zijn toch beter dan vroeger kuch, kuch...