Katholieke schooldirecties steunen hervormingsplannen Boeve

thinkstock
De meeste katholieke schooldirecties in Vlaanderen zijn vóór het idee van een 'dialoogschool'. Veel scholen vinden zelfs dat ze een soortgelijk concept al toepassen. Dat blijkt uit een onderzoek aan de KU Leuven. Dat schrijft De Standaard vandaag.

Tegen het idee van Lieven Boeve om katholieke scholen om te vormen tot 'dialoogscholen', kwam de jongste dagen al heel wat kritiek, niet het minst uit politieke hoek.  Bij N-VA stelde men de keuze voor meer diversiteit gelijk aan de islamisering van het katholiek onderwijs: een "ongewenste poging tot nivellering" waarmee dat onderwijs "zijn ziel zou verkopen". Volgens voorzitter Bart De Wever zou het voorstel er bovendien alleen op gericht zijn meer financiële steun aan te trekken en zouden de meeste schooldirecties zelf geen zin hebben in een omvorming.

Die redenering blijkt nu echter niet te kloppen. Uit onderzoek van Didier Pollefeyt, professor en vicerector Onderwijs aan de KU Leuven, blijkt dat de meeste schooldirecties wel wat voelen voor een dialoogschool: ongeveer 90 procent vindt dat ze de methode nu al toepast, en eveneens 90 procent vindt de dialoogschool de norm van de toekomst. Voor zijn onderzoek bevroeg Pollefeyt 360 directieleden, goed voor 60 scholen in heel Vlaanderen.

De golf aan kritiek die Boeve de laatste dagen te verwerken kreeg, zou volgens Pollefeyt dan ook veel te maken hebben met het feit dat 'ruimte voor dialoog' werd verward met een 'islamisering' van ons onderwijs. "Maar het is helemaal nooit de bedoeling geweest om de islam een prominente plaats te geven", zo zegt hij aan De Standaard.

90 procent van de ondervraagde Vlaamse scholen vindt de dialoogschool de norm van de toekomst

Volgens Pollefeyt zou de dialoogschool, in tegenstelling tot wat N-VA lijkt te verwachten, niet zorgen voor ongewenste nivellering, maar net voor meer diversiteit: "Elke school zal de katholieke gastvrijheid op een andere manier tot uitvoer brengen. Daardoor zullen er 2.200 verschillende dialoogscholen ontstaan."