Katholiek onderwijs pleit voor assistent in de klas om werkdruk leerkracht te verlichten

Lieven Boeve, topman van het katholiek onderwijs
BELGA Lieven Boeve, topman van het katholiek onderwijs
Katholiek Onderwijs Vlaanderen onderzoekt de mogelijkheid van helpers om leerkrachten tijdens de les of bij administratieve taken bij te staan. Zo’n extra hulp kan de werkdruk van leerkrachten fors verlichten, pleit de katholieke onderwijskoepel in de kranten van Mediahuis. “Een doekje voor het bloeden”, noemt de christelijke vakbond voor het basisonderwijs (COV) het voorstel. “Als er meer personeel komt, dan in de eerste plaats voor leerkrachten in de klas”, reageert onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V).

De onderwijsassistenten zouden volgens Katholiek Onderwijs Vlaanderen kunnen ­helpen bij administratieve taken, meegaan op schooluitstap, toezicht houden op de speelplaats, taken verbeteren of leerlingen die extra aandacht nodig hebben ondersteunen en begeleiden. Het zou het ook makkelijker maken onderwijs op maat te geven. 

Om onderwijsassistent te worden, zou je een opleiding van twee jaar moeten volgen op het niveau van het hoger beroepsonderwijs of graduaat. Het is vooral bedoeld voor jongeren uit het BSO die heel graag in het onderwijs zouden werken, maar er soms niet in slagen een bachelor- of masterdiploma te behalen. In eerste instantie zouden de assistenten ingezet worden in het lager onderwijs, later kan het systeem ook worden uitgebreid naar het secundair. 

“Niet de bedoeling om leerkrachten te vervangen”

Volgens topman van het katholiek onderwijs Lieven Boeve is het concept van één leraar voor één klas voorbijgestreefd. “We moeten ­nadenken over lerarenteams en de verschillende rollen die de leden van dat team kunnen opnemen.”

Het is niet de bedoeling dat leerkrachten zouden worden vervangen door assistenten om zo het lerarentekort het hoofd te bieden. “Maar in noodsituaties is het beter om iemand te hebben die tenminste een beetje pedagogisch ­gevormd is dan helemaal niemand”, aldus Boeve. Het voorstel staat in een memorandum voor de nieuwe Vlaamse regering, dat morgen op het ledencongres ter goedkeuring wordt voor­gelegd.

“Als er meer personeel komt, dan in de eerste plaats voor leerkrachten in de klas”, reageert Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) op het voorstel. Daarnaast is voor Crevits het terugdringen van de planlast belangrijk en daar hebben volgens haar ook de onderwijsverstrekkers een cruciale rol in te spelen. 

“We hebben de afgelopen periode in extra middelen voorzien voor het basisonderwijs, onder andere voor extra administratieve ondersteuning”, aldus de minister. “De sociale partners hebben samen op mijn vraag een plan gemaakt om het basisonderwijs te versterken. Dat wordt binnenkort in het Vlaams Parlement besproken. Onderwijsassistenten maken daar geen deel van uit.”

“Taken kunnen niet in stukjes worden gehakt”

De christelijke onderwijsvakbond OCV noemt het voorstel van onderwijsassistenten een doekje voor het bloeden. “Het pakt de planlast en de werkdruk niet ten gronde aan”, zegt algemeen secretaris Marianne Coopman. “De taken van een leraar kunnen bovendien niet in stukjes worden gehakt. Het verbeteren van taken en toetsen bijvoorbeeld geeft een leraar inzicht in het leerproces dat een leerling doorloopt. Zulke opdrachten kunnen moeilijk uit handen genomen worden.”

Oppositiepartij sp.a schiet het voorstel op zich niet af, maar betreurt wel het opbod van “losse voorstellen”. “Iedereen komt nu met zijn of haar los voorstel. Dat heeft weinig zin, want er is een globale aanpak nodig”, zegt sp.a-onderwijsspecialist Steve Vandenberghe. “Het is alsof je bij een heidebrand beslist om vier extra brandweerlui in te zetten, maar daarmee is de oorzaak van de brand niet aangepakt”, klinkt het.

“Wij hebben al langer een plan basisonderwijs klaar met een globale aanpak”, aldus nog Vandenberghe. Dat er nu verschillende spelers komen met eigen voorstellen is volgens de sp.a’er het bewijs “dat er de voorbije vier jaar onvoldoende is gebeurd om de problemen aan te pakken”.




40 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Cor Dierckx

    Crevits raadplegen Boeve die komt ook uit uw partij en dan nog een orakel bij zoeken zodat we 3 wijzen uit het westen hebben en dan komt dat wel in orde. Een week meer verlof mag ook nog voor de tweede job zie je!

  • Jennifer Peeters

    Wie gaat dat weeral moeten betalen? 22 uur lesgeven, een assistent die de toetsen moet verbeteren. Binnenkort moeten ze niks anders meer doen dan vakantie nemen.

  • anna vandenberg

    De ouders gratis mee laten assisteren, vraag maar eens aan de leerkrachten wat het grootste probleem is in de scholen. Vroeger zat in een ASO klas één leerling die moeilijk deed en die kon aan de deur afkoelen, nu is de helft van de klas onhandelbaar en meer en meer leerkrachten zitten thuis met een burn out.

  • Bob Boomer

    Waarom kenden men 50 jaar geleden deze problemen niet ? Misschien is in het verleden gaan kijken. Nu spreekt men over goed bestuur, toen was er goed bestuur. Ik wil maar zeggen..., juist !

  • raf peeters

    Pas op ,ze hebben een middel gevonden of gaan ze vinden om te overtallige leraars aan werk te helpen,nog even en er staan er 2 in een klas die ze vol moeten betalen, 175000 leerkrachten voor 1.3 miljoen leerlingen ,bereken maar even gemiddelde uit ze zijn echt niet meer beschaamd en allemaal moeten die betaald.