Groen waarschuwt voor "taalwoestijn" als gevolg van aparte taalklassen

Elisabeth Meuleman (Groen).
BELGA Elisabeth Meuleman (Groen).
Het voorstel van onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) om kleuters verplicht een taaltest te laten afleggen, lokt gemengde reacties uit. Groen-parlementslid Elisabeth Meuleman is vooral sceptisch over het voornemen om slecht scorende leerlingen een taalbad te laten volgen. “Laat ons geen taalwoestijn maken door aparte taalklassen te organiseren”, zegt ze in een reactie. Professor Wouter Duyck van de UGent is wel te vinden voor de taaltest.

In het Vlaams regeerakkoord wordt een “uniforme net- en koepeloverschrijdende gestandaardiseerde taalscreening” van alle vijf- en zesjarigen in het vooruitzicht gesteld. Een taaltest, met andere woorden. Tijdens een bezoek aan een basisschool in Vilvoorde gaf minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) vandaag meer duiding bij de maatregel, die bedoeld is om een eventuele taalachterstand zo vroeg mogelijk op te sporen.

Kinderen die onvoldoende scoren, kunnen een traject met bijvoorbeeld naschoolse begeleiding moeten volgen, maar voor de kinderen die het slechtst scoren, “zal mogelijk een taalbadjaar tussen de kleuterklas en de lagere school meer aangewezen zijn”, zei Weyts.

Groen-parlementslid Elisabeth Meuleman vindt taalbaden op zich een goed idee, maar ziet ze liever geïntegreerd worden in het reguliere onderwijs. “Laat ons geen taalwoestijn maken door aparte taalklassen te organiseren. Nederlands leer je het best in een taalrijke omgeving. Het verleden heeft uitgewezen dat de aanpak zoals voorgesteld door Weyts, niet werkt.”

Laat ons geen taalwoestijn maken door aparte taalklassen te organiseren

Elisabeth Meuleman (Groen)

Opleiding kleuteronderwijzers

Omdat taalprocessen vroeg beginnen, pleit Groen voor investeringen in vroege toegankelijke kinderopvang. “Daarnaast moeten onze kleuteronderwijzers meer mogelijkheden tot opleiding krijgen. Slechts 17 procent van hen voelt zich bekwaam om in een meertalige omgeving te werken”, weet Meuleman. Haar partij ziet het “beperkte geld” dan ook liever ingezet worden op professionaliseringskansen voor leerkrachten, in plaats van op testen.

Meuleman wil het debat ook niet ten onrechte verengen door te focussen op anderstaligen. Taalongelijkheid treft ook kinderen die opgroeien in armoede, stelt ze.

(Lees verder onder de foto)

Wouter Duyck (UGent).
Tine Schoemaker Wouter Duyck (UGent).

“Drager van hele schoolcarrière”

Wouter Duyck, professor cognitieve psychologie aan de UGent, vindt de taaltesten voor kleuters een goed idee, omdat zo een optimale schoolcarrière kan gegarandeerd worden. “Er is niks sociaal of progressief aan kindjes aan een traject te laten beginnen waar ze 12 jaar achter de feiten aanhollen”, reageert hij. Duyck wijst erop dat kinderen die thuis een andere taal dan de schooltaal spreken het slechter doen op school.

“Het is beter om die kinderen hun taal eerst op niveau te krijgen, want dat is de drager van de hele schoolcarrière. Het is heel logisch dat als het Nederlands minder is, alle vakken daaronder lijden”, aldus de professor.

De resultaten van de taaltest mogen voor Duyck bindend zijn, en leiden tot bijvoorbeeld een taalbadjaar. “Het gaat niet om een jaar missen, want ze maken die achterstand anders niet meer goed. Je moet leerlingen zo goed mogelijk aan de start brengen.” Wel benadrukt hij dat de toets over minimumcompetenties moet gaan, en er niet voor mag zorgen dat de toegang tot onderwijs heel moeilijk wordt gemaakt.

Het gaat niet om een jaar missen, want ze maken die achterstand anders niet meer goed

Wouter Duyck (UGent)

Fauve De Backer, onderzoeker meertalige evaluatie aan diezelfde UGent, is geen voorstander van een taaltest. “Zoiets testen op één moment levert bij heel jonge leerlingen heel onbetrouwbare resultaten op”, verklaart ze aan VTM Nieuws.  Leerlingen apart zetten in een klas voor een taalbad, is volgens de onderzoekster geen oplossing.  Ze kunnen net zoveel leren van de interactie met kinderen die het Nederlands wel goed beheersen, luidt het.




24 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Sjonny Martero

    Vergeleken met twintig jaar geleden is ons onderwijs sterk achteruitgegaan door de tijd dat besteed wordt aan anderstaligen. De sterke leerlingen zitten op hun honger.

  • Peter De coninck

    Vlaanderen is Nederlandstalig punt uit.

  • Dirk Jacobs

    Dit lijkt het grootste politiek probleem,terwijl we zonder regering zitten.

  • lieve vanderstraeten

    Wie naar belgie wil komen en profiteren van onze bijna lege sociale kassen, wordt geacht met plezier de Nederlandse taal te leren en ook hun kinderen, niet alleen profiteren maar ook moeite doen om te laten zien dat ge wilt deel uitmaken van onze maatschappij. Ouders die de taal niet machtig zijn, verplichten te helpen in oa in onze rusthuizen en sociale projecten.

  • peter colson

    Er zijn wel lessen Nederlands in de kleuterschool, Arne, maar dat gebeurt al spelend. In plaats van Turken met Turken te laten spelen, omdat ze dan elkaar beter zouden begrijpen, worden ze opgedeeld en in groepjes met Vlaamstalige kleuters gezet waardoor ze vanzelf de taal opnemen. Kinderen zijn daar zeer flexibel in. En testen zijn geen schriftelijke examens