Een derde van leerkrachten bewust afwezig op sociale netwerken

UNKNOWN
Een derde van de leerkrachten kiest er bewust voor om niet aanwezig te zijn op sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en Netlog. Dat meldt KlasCement, de portaalsite voor en door leerkrachten, in een persbericht.

Een mogelijke verklaring voor de terughoudendheid is misschien omdat sommige netwerksites al een aantal keer in opspraak kwamen in verband met respect voor de privacy van de gebruikers, aldus KlasCement.

Duidelijkheid
Leerkrachten vragen om meer duidelijkheid omtrent het gebruik van Facebook in het onderwijs. Bij de groep van leerkrachten die nog niet aanwezig is op sociale netwerken, geeft meer dan de helft van de ondervraagden aan graag regelgeving te zien komen. Bij leerkrachten die al actief zijn op sociale netwerken is het slechts een derde van de leerkrachten die wil dat de overheid tussenkomt.
 
In één op tien Vlaamse scholen zijn er afspraken over sociale netwerken. In scholen waar er afspraken zijn rond sociale netwerken voegt 11 procent van de leerkrachten leerlingen toe als contact, waar dat in scholen waar geen afspraken zijn nog 21 procent is.

Educatief nut

De meerderheid van de leerkrachten geeft aan een educatief nut te zien in sociale netwerken. Opvallend is dat weinigen er tot nu toe in slagen om dat idee om te zetten in concrete activiteiten in de school. Van de 63 procent van de leerkrachten die sociale netwerken als educatief nuttig bestempelt, geeft amper 7 procent aan dat ze het daar ook voor gebruiken.
 
Het onderzoek werd afgenomen in oktober en november 2009 bij 900 KlasCement-leden. (belga/ypu)