Ga naar de mobiele website
^ Top

Agoria en scholierenkoepel voor oriëntatieproef in secundair onderwijs

BELGA
Agoria en de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) steunen de nieuwe oproep van UGent-rector Van Cauwenberge voor de invoering van een oriëntatieproef in het secundair onderwijs. Dat melden ze in reactie op verklaringen van Paul Van Cauwenberge in De Morgen over het lage slaagcijfer van eerstejaars aan de universiteit.

Een oriëntatieproef zal studenten helpen een bewuste en onderbouwde studiekeuze te maken en het slaagcijfer in het hoger onderwijs doen stijgen, vindt Agoria.  Een oriëntatieproef zou het sluitstuk moeten zijn van het begeleidingsproces in het secundair onderwijs om jongeren de overstap naar het hoger onderwijs met meer kennis van hun eigen mogelijkheden te laten nemen, luidt het.

De student zou een onlinetest kunnen invullen, gevolgd door een duidelijk maar niet-bindend studieadvies. In Nederland en Duitsland bestaat dit al, stelt de federatie van de technologiebedrijven. Dit advies behelst een rangschikking van professionele en academische opleidingen die het best matchen met zijn/haar competenties, interessegebieden, persoonlijkheidskenmerken en motivatie van de student.

De Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) en de Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) pleitten al in mei 2012 voor een versterking van het oriënteringsbeleid. Zij zijn voorstander van een verplichte maar niet bindende oriënteringsproef die verder gaat dan enkel interesses tonen, maar echt concrete studiemogelijkheden voorstelt. VVS wil twee progressieve oriëntatieproeven, op het einde van de tweede graad en op het einde van het secundair onderwijs. De eerste proef zal vooral peilen naar de interesses van leerlingen, waar de tweede proef interesses, maar ook vaardigheden en begincompetenties voor het hoger onderwijs zal testen, aldus de VVS.

Meer over


Gesponsord

Meld een bug