80% van de leerkrachten vindt dat niveau van ons onderwijs daalt

Getty Images
Acht op de tien leerkrachten vinden dat het niveau van ons onderwijs zienderogen aan het dalen is. Dat blijkt uit een enquête dat onderzoeksbureau iVOX heeft uitgevoerd in opdracht van Het Nieuwsblad.

De enquête werd ingevuld door 2.920 leerkrachten. Acht op de tien leerkrachten geeft dus aan dat de kwaliteit van ons onderwijs daalt, één op de zes heeft het zelfs over een sterke daling. Zo’n 44 procent van de leerkrachten vindt het niveau nog gemiddeld, 38 procent noemt het niveau hoog. 

Leerkrachten in het middelbaar onderwijs zijn nog strenger over de kwaliteit: meer dan één op vijf vindt dat het niveau laag ligt. Bijna 67 procent is van mening dat het makkelijker is geworden om een diploma secundair onderwijs te behalen. Volgens 27 procent wordt de jeugd onvoldoende voorbereid op het “echte leven” na de schoolbanken.

Slechts één op de drie leerkrachten denkt overigens dat 
de onderwijshervorming op 1 september volgend jaar verbetering zal brengen. 

“Kwaliteit ligt nog steeds hoog”

De onderwijsnetten reageren genuanceerd op de resultaten van de lerarenenquête. “We zien toch dat we in PISA (het internationale onderzoek van de OESO naar de vaardigheden van 15-jarige scholieren, red.) en andere peilingen goed scoren en dat de kwaliteit van het onderwijs in Vlaanderen hoog ligt”, zegt afgevaardigd bestuurder van het Gemeenschapsonderwijs (GO!) Raymonda Verdyck. De topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Lieven Boeve, treedt haar bij. “We mogen niet in de val trappen om te zeggen dat vroeger alles beter was.”

“We weten dat er een aantal knelpunten zijn”, zegt Raymonda Verdyck van GO!. “En we hebben ook al een aantal maatregelen genomen.” Ze verwijst onder meer naar de 27 procent leerkrachten in het secundair onderwijs die volgens de enquête vindt dat de jeugd onvoldoende voorbereid is op het ‘echte’ leven na school. “Op dat vlak vervullen wij een voortrekkersrol met de invoering van de leerlijn actief burgerschap.”

Nieuwe leerplannen

Ook Katholiek Onderwijs Vlaanderen wijst naar zijn nieuwe leerplannen die een oplossing moeten bieden voor de uitdagingen in het onderwijs. Lieven Boeve plaatst ook een kanttekening bij de resultaten van de bevraging van Het Nieuwsblad. “De leerkrachten in de enquête zijn zelf heel genuanceerd. Ze geven aan dat de kwaliteit op sommige punten is verminderd, maar tegelijk op andere vlakken is toegenomen”, klinkt het. “Het is dus geen of-ofverhaal, maar een en-enverhaal.” 

De nieuwe eindtermen die vanaf september 2019 van kracht gaan in de eerste graad van het secundair onderwijs, moeten helpen om tot “een nieuw evenwicht” te komen.




32 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Christine Laevers

    Er zouden kleine klassen moeten komen waar niet-gemotiveerde kinderen met niet-gemotiveerde of 'verstrooide' ouders in terecht kunnen. Sommige kinderen horen niet thuis in dat eng keurslijf van onderwijs, niet alleen omdat sommigen hyperactief zijn, maar ook omdat sommigen te uniek en te autodidact zijn. Ik heb ze allemaal in mijn klassen gehad. Een leerling die niet groepsgevoelig is kan je les kelderen. Dat is niet op tien seconden opgelost.

  • Ronny Biesen

    Alles daalt in ons land, behalve de belastingen

  • Gino Denil

    Het niveau van de politici, kranten, tijdschriften, boeken, ondernemers, TV zenders, kunstenaars en de grappenmakers is ook gedaald. Het onderwijs is ook maar een spiegel van de samenleving.

  • rik lagrou

    Ga eens als nieuwe leerraar klas binnen; Smartphone moet uit blijven 1°Leerlingen gaan nooit de moeite Doen wat er gevraagd word ? vele leerlingen gaan vanaf 8jaar al met tegenzin naar school Dan moet toch iets veranderen !!

  • Chris Hom

    Het onderwijs is de fundamentele basis om gewapend met de nodige kennis en een sterke persoonlijkheid in het arbeidscircuit goed te kunnen functioneren. Helaas de leerlingen kennen hun eigenwaarden niet meer, respect tov meerderen is ook verbrokkeld... het niveau is inderdaad omlaag gehaald zodat er geen herexamens of zittenblijvers meer zijn wat tengoede komt aan de goeie naam van t school.