"Rik Torfs stigmatiseert leerlingen uit beroepsonderwijs"

UNKNOWN
Het voorstel van Rik Torfs om een toelatingsproef in te voeren voor leerlingen uit het beroepsonderwijs die naar de universiteit willen, stoot op protest. "Het voorstel is discriminerend en stigmatiserend", zegt Mieke Van Hecke, hoofd van het katholieke onderwijs, aan Het Nieuwsblad.

Met een toelatingsproef wil de KU Leuven iets veranderen aan het grote aantal mislukkingen bij eerstejaars. "We willen niemand uitsluiten om universitaire studies te volgen en schakelprogramma's blijven bestaan, maar wie beroepsonderwijs volgde heeft in de praktijk weinig kans op slagen aan de universiteit", zei Torfs daarover.

Maar directeur-generaal van het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs Mieke Van Hecke is niet te spreken over het voorstel. "Ik deel de zorg van rector Torfs van de KU Leuven voor betere slaagcijfers in het hoger onderwijs, maar ik ben het niet eens met de methode die hij voorstelt", zegt ze. "Leerlingen uit het beroeps worden nog maar eens met de vinger gewezen. Door het voorbeeld van het secundair beroepsonderwijs te geven, wordt de indruk gewekt dat die studierichting minderwaardig is. En dat terwijl we die richting net willen promoten. Het laatste wat we mogen doen, is deuren sluiten."

"Het VSKO heeft naar aanleiding van de geplande onderwijshervorming alle middelbare studierichtingen gescreend op slaagkansen in het hoger onderwijs. Die resultaten zijn publiek. Ik vind het belangrijk dat scholieren ze kunnen consulteren", zegt de baas van het katholiek onderwijs. "Daarnaast was er bij de besprekingen over de ondewijshervorming ook een akkoord om te kijken of er oriënteringsproeven kunnen komen, maar die moeten niet-bindend zijn, omdat je anders groepen uitsluit met onvoldoende toegang tot het hoger onderwijs. De oriënteringsproeven moeten dienen voor zelftoetsing van de studenten. Sommige elementen kun je trouwens niet toetsen, zoals de motivatie en de eraan gekoppelde inzet van de kandidaat-student", zegt Van Hecke.

Ook het GO! (Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap) noemt het voorstel van Rik Torfs "niet correct en stigmatiserend". "Welke richtingen zijn niet aansluitend? ", vraagt afgevaardigd bestuurder Raymonda Verdyck zich af.

"Er is geen absolute één op één relatie tussen vooropleiding en hoger onderwijs, dus enkel de beroepsopleidingen viseren is niet correct en bovendien stigmatiserend. Motivatie is ook een belangrijke factor die de slaagkansen enorm kan verhogen, dus we moeten toch voorzichtig zijn met het inrichten van dit soort proeven, zeker als ze een bindend karakter hebben."

Volgens het GO! is het belangrijk dat leerlingen in het secundair onderwijs voldoende begeleid worden bij het kiezen van de juiste studierichting. "Nu al doen scholen hun uiterste best om jongeren te helpen zich te oriënteren naar de juiste studierichting. Dat is belangrijk, want een jongere die op basis van zijn talenten en interesses een weloverwogen studiekeuze maakt heeft meer kans op slagen. Een brede eerste graad met een uitgestelde studiekeuze op 14 jaar, zoals in het masterplan van de hervorming is opgenomen, zal hier zeker aan bijdragen."

Raymonda Verdyck.
BELGA Raymonda Verdyck.



Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels