"Impact coronacrisis op leerprestaties beperkt, maar grote verschillen tussen leerlingen"

Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
BELGA Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
De impact van de coronacrisis op de leerprestaties in de katholieke basisscholen lijkt "globaal beperkt", maar onder de waterlijn zijn er "grote verschillen tussen leerlingen". Dat blijkt uit de eerste bevindingen van de gevalideerde toetsen die Katholiek Onderwijs Vlaanderen jaarlijks organiseert. 

Zoals ieder jaar deden katholieke basisscholen mee aan de gevalideerde toetsen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Dit jaar gebeurde dat al voor de 52ste keer. Een volledige analyse zal pas in het najaar klaar zijn, maar scholen krijgen nu al individuele rapporten over hun onderwijskwaliteit. De eerste, voorzichtige bevindingen wijzen niet op een grote leerachterstand bij leerlingen, gemeten op de hele schoolcarrière op de basisschool, klinkt het.

"De vele inspanningen van onze scholen en hun schoolteams tijdens de coronacrisis zijn niet voor niets geweest. De impact van de coronacrisis op de leerprestaties lijkt globaal beperkt, maar onder de waterlijn zijn er grote verschillen tussen leerlingen", zegt Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, in een perscommuniqué.

Niet elke leerling heeft de voorbije maanden in een stabiele thuisomgeving doorgebracht

Machteld Verhelst, pedagogisch directeur van Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Armoederisico

De netwerkorganisatie wijst er in die context op dat er niet alleen tussen of binnen scholen, maar ook tussen de leerlingen van dezelfde klas onderling grote verschillen kunnen zijn. Zo groeit meer dan een op de negen kinderen in Vlaanderen op met een armoederisico. Dat is niet enkel een kwestie van inkomen, maar een netwerk van sociale uitsluitingen op verschillende, met elkaar verweven domeinen, zoals onderwijs, werk, vrijetijdsbesteding, huisvesting en gezondheid. "Verdere analyse moet duidelijk maken of deze ongelijkheid, die scholen de voorbije maanden nog duidelijker zagen, zich ook vertaalt in deze cijfers", klinkt het.

“Niet elke leerling heeft de voorbije maanden in een stabiele thuisomgeving doorgebracht", zegt Machteld Verhelst, pedagogisch directeur van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, in het persbericht. "Het blijft de uitdaging om wie achterop is geraakt te ondersteunen, en wie goed mee is voldoende te blijven prikkelen. Daarvoor zal maatwerk nodig zijn.”

Leergebieden

Anders dan vorige jaren waren scholen door de coronacrisis dit jaar niet decretaal verplicht om drie leergebieden te toetsen. Uiteindelijk deed toch een op de drie scholen dit jaar mee, tegen negen op de tien vorig jaar. Het gaat om 11.500 leerlingen uit meer dan vierhonderd scholen. De populairste toetsen waren wiskunde (91 procent) en Nederlands (92 procent). De toets Frans wist 80 procent van de scholen te verleiden.

Katholiek Onderwijs Vlaanderen voert de grondige analyse van de resultaten uit in samenwerking met de KU Leuven, UGent en UAntwerpen. Daarbij zal ook nagaan worden welke vakken zich best lenen tot afstandsonderwijs.




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.