Onderhandelingen De Lijn leveren geen resultaat op, maar morgen geen actie meer in heel Vlaanderen

BELGA
De onderhandelingen tussen de directie en de vakbonden van De Lijn in Vlaams-Brabant hebben voorlopig geen resultaat opgeleverd. Dat wil zeggen dat morgen voor de tiende dag op een rij zal gestaakt worden in de provincie. De stakingsactie zal morgen wel niet meer in heel Vlaanderen plaatsvinden, zoals vandaag, maar alleen in Vlaams-Brabant.

“Er is geen sprake van een voortzetting van de nationale actie. Ik kan bevestigen dat dit nooit de bedoeling is geweest”, stelt Chris Reniers, voorzitster van de socialistische ambtenarenvakbond ACOD. “Morgen gaan de chauffeurs in de stelplaatsen opnieuw aan het werk, met mogelijk de uitzondering van Vlaams-Brabant.”

Tal van problemen

Met hun stakingsactie protesteren de chauffeurs in Vlaams-Brabant tegen tal van problemen bij De Lijn zoals onregelmatige werkroosters voor chauffeurs en controleurs als gevolg van slechte planning, het vaak niet toekennen van verloven, de slecht werkende personeelsadministratie, de manklopende organisatie in de technische diensten en het personeelstekort. 

Omdat de onderhandelingen onder leiding van een sociaal bemiddelaar gisteren niets opleverden, riep het ACOD gisteren op tot een staking in heel Vlaanderen.

Onderhandelingen

De nationale staking van vandaag werd enkel ondersteund door de socialistische vakbond ACOD. Voor de staking in Vlaams-Brabant steunt naast de socialistische vakbond ook de liberale ACLVB de actie. Het christelijke ACV heeft weliswaar begrip voor de eisen van de actievoerders, maar vindt een staking zowel nationaal als in Vlaams-Brabant momenteel niet aan de orde omdat er volgens hen momenteel nog voldoende onderhandelingsruimte is. Vakbondssecretaris Jo Van der Herten (ACV) pleitte eerder vandaag voor een nieuwe verzoeningsvergadering onder leiding van een sociaal bemiddelaar op nationaal niveau.

Morgenvoormiddag is er opnieuw overleg gepland. “De Lijn blijft inzetten op verdere dialoog, zowel met het oog op een oplossing voor het personeel als om de dienstverlening aan de klanten zo snel mogelijk te herstellen”, zegt de vervoersmaatschappij daarover. 

Hinder

Volgens De Lijn reed vanmiddag net als deze ochtend ongeveer 70 procent van de bus- en tramchauffeurs uit. De hinder bleek het grootst op een aantal stadsnetten en aan de kust, maar ook elders is de dienstverlening verstoord.

In de provincie Antwerpen is ongeveer twee derde van de chauffeurs uitgereden, meldt De Lijn via de ‘verstoringspagina’ op de website. In Antwerpen stad is de hinder het meest voelbaar: een derde van de bussen en ongeveer de helft van de trams rijdt er. Het verschil in frequentie tussen de verschillende lijnen is soms groot, klinkt het nog.

In Limburg is zowat 80 procent van de bussen uitgereden. “Hier en daar kunnen ritten wegvallen maar de hinder is niet geconcentreerd op bepaalde lijnen of in bepaalde gebieden.”

In Oost-Vlaanderen is ongeveer 70 procent van de chauffeurs aan de slag gegaan. De meeste hinder is er op de stadsnetten van Gent, Aalst en Sint-Niklaas. Vanaf 19.30 uur rijden alle voertuigen op het Gentse net terug naar de stelplaats en ook het nachtnet zal er verstoord zijn.

En dan is er Vlaams-Brabant: 70 procent is er uitgereden en de actie is het meest voelbaar in de regio Dilbeek en op de Leuvense stadslijnen.

Ongeveer twee derde van de chauffeurs in West-Vlaanderen zijn tot slot aan het werk gegaan. Vooral aan de kust is de hinder groot: er rijden weinig bussen en heel weinig kusttrams, dixit De Lijn. Ook het stadsnet van Kortrijk is zwaar getroffen en in Brugge rijdt ongeveer de helft van de bussen. Op de streeklijnen is de situatie iets beter.

Ook vanavond zal de dienstregeling nog verstoord zijn. De Lijn zegt nog de reizigers op de hoogte te houden over het verloop van de dienstverlening morgen. Voor gedetailleerde informatie kan iedereen terecht op de verstoringspagina van De Lijn via verstoring.delijn.be




13 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • de cock veronique

    Weer een staaltje van ons falend openbaar vervoer. Het werkt totaal niet. Tijd voor gezonde concurrentie,vb privatisering en ernaast betaalbare uber taxi's, zoals overal in Europa en Amerika. Zo zijn ouders gerust en geraken jongeren na 23u op een veilige en snelle manier thuis ipv door weer en wind op hun fiets, of kunnen minder mobiele mensen op een betaalbare manier van deur tot deur afgezet worden.

  • Erwin Vandriessche

    Met keikoppen en vakidioten kan je niet onderhandelen! Begrijp maar al te goed de acties die gevoerd worden. Ze mogen bij DeLijn nog blij zijn dat ze chauffeurs vinden die willen uitrijden, ook al wordt door deze acties de gewonen reiziger meer getroffen. En eigenlijk heerst hetzelfde probleem bij NMBS, dat komt door onze oh zo straffe Vlaamse politici die een wanbeleid toelaten! Als ze maar hun zakken kunnen vullen hé!

  • Yvan Lissens

    Het resultaat als enkel de kleur van de partijkaart telt als referentie om deel uit te maken van het bestuur. Idem NMBS.

  • Adriaan De Bisschop

    Allemaal hun loon verminderen. Staken mag misschien een recht zijn, maar ze misbruiken het.

  • Rik Connaerdt

    De manklopende organisatie van de technische diensten? Zijn die organisatoren dan niet gesyndiceerd? Het wordt meer en meer duidelijk dat de overheid niet bekwaam is om bedrijven zoals de Lijn, de NMBS en de Post te laten leiden. Het majeure probleem is dat zij steeds een vinger in de pap willen hebben bij de exploitatie en zij hun 'pionnen' in de organisatie willen. Daarom is het, in het belang van de burgers, nodig dat deze overheidsbedrijven geprivatiseerd worden.