Ombudsman wil betere compensatie voor afgeschafte busritten

Illustratiebeeld
Geert De Rycke Illustratiebeeld
De Vlaamse Ombudsman wil dat De Lijn meer reizigers compenseert als hun bus niet opdaagt. Nu gebeurt dat enkel als de laatste rit van de dag wordt afgeschaft. De vervoersmaatschappij zou ook mensen moeten vergoeden, die een belangrijke afspraak missen. Dat bericht De Tijd.

Vorig jaar werden 200.000 ritten bij De Lijn afgeschaft. Dat is de helft meer dan het jaar ervoor. De Vlaamse Ombudsman Bart Weekers zegt te begrijpen waarom de openbaarvervoermaatschappij dat voor bepaalde ritten moet doen, maar vraagt om de reizigers niet uit het oog te verliezen.

Hij vraagt een compensatie voor reizigers van wie de rit is afgeschaft. Momenteel is dat niet wettelijk verankerd, al vergoedt De Lijn reizigers als hun laatste bus wordt afgeschaft. Wie dan een taxi neemt, kan de kostprijs terugkrijgen van De Lijn.

Belangrijke afspraak gemist?

Weekers wil die regeling uitbreiden door ook mensen die een belangrijke afspraak missen, aanspraak te laten maken op een vergoeding. "Dat hoeft geen algemeen beleid te worden, maar een tijdelijke oplossing lijkt me redelijk gezien de omvang van het probleem", aldus de ombudsman.




8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gerard Braeckmans

    Zou de ombudsman niet beter een brief schrihven naar De Lijn en vragen dat er bussen zijn die aangemeld staan?

  • Tom Faes

    De compensaties moeten worden betaald door het af te trekken van het loon van Marc Descheemaecker . Deze nva man heeft eerst de nmbs naar de knoppen geholpen is daar vertrokken met een dikke premie en is nu bezig met het afbreken van de Lijn ,waarschijnlijk in de hoop dat hij ook daar weer buiten gebonjourd wordt met opnieuw een dikke premie , foei.

  • Eddy De Pooter

    200.000 : 365 dat maakt 548 ritten per dag, zaterdag en zondag meegerekend. Het zal dan juist die van mij of die van jou wezen :)

  • Jonas DeBakker

    Als je een belangrijke afspraak hebt pak dan een bus vroeger. Sommige mensen nemen nog de laatst mogelijke bus ook al rijd deze om de 10min. En dan verbaasd dat er vertraging is. Als een bus 1x per uur is dan moet zo een vergoeding kunnen.

  • Yelene dekann

    Mijn bus komt maar 1 x/ week,ik heb weinig alternatieven,de eerdere rit is om 06u15 waar als ik die neem veel te vroeg op het werk ben.Met een latere ben ik veel te laat op het werk.Op de eerdere rit stappen maar enkele mensen in een andere gemeente en andere mogelijkheden hebben,meerdere buslijnen en de trein, de rit die ik neem zit meer volk op en wordt telkens afgeschaft.Men promoot het openbaar vervoer maar biedt geen enkel alternatief voor mensen die slechts 1 buslijn kunnen nemen nemen.