Ga naar de mobiele website
^ Top

Oeps, rem vergeten!

Trein op hol

Photonews/Vanstockstraeten
Een trein die zonder machinist 12 kilometer voortrijdt: het zou nooit mogen kunnen, maar tussen Landen en Tienen is het tóch gebeurd. De NMBS onderzoekt de zaak, maar oud-machinisten hoeven niet lang te zoeken naar de oorzaak: "Als de bestuurder  de noodrem volgens het boekje gebruikt, kán een trein nooit zomaar vertrekken."

Donderdag, iets voor 21 uur. De machinist dendert op spoorlijn 36 met een lege passagierstrein van het Luikse Kinempois naar Leuven. Net voor Landen hoort hij plots een raar geluid aan de motor en brengt z'n trein enkele honderden meters voor het station tot stilstand. Pas uit­gestapt, rolt de trein uit zichzelf weg.

Hoe dat kan? "Dat is on­duidelijk", zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. "We zullen het grondig onderzoeken voor we ons daarover uitspreken." Volgens experts die het type trein door en door kennen, moet het om een menselijke fout gaan. Als een treinbestuurder uitstapt, moet hij het remsysteem in­schakelen door een hendel aan te trekken. Daardoor wordt alle lucht uit de remleidingen geperst en kan de trein onmogelijk in ­beweging komen. "Dat had hij volgens de veiligheidsprocedure moeten doen", vertelt een oud-machinist. "Maar  vermoedelijk was de machinist verstrooid door de problemen met zijn motor en heeft hij de rem niet helemaal 'doorgetrokken'. Daardoor  is de trein op z'n eigen gewicht ­beginnen te bollen."

De bestuurder sloeg meteen alarm. Maar zijn trein stoppen? Dat was onmogelijk.

Lees het volledige verhaal op HLN Plus, onze zone exclusief voor abonnees. Klik hier en proef vijf weken GRATIS


Meer over



Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


Meld een bug