Nu al recordaantal klachten over stiptheid bij De Lijn: “Er moeten serieuze alarmbellen gaan rinkelen”

© Bart Leye
Tussen januari en september 2019 hebben reizigers 16.251 klachten ingediend over de gebrekkige stiptheid bij De Lijn. Dat zijn er nu al meer dan de 14.000 klachten vorig jaar. In dezelfde periode werden er 151.760 ritten afgeschaft, tegenover 200.000 afgeschafte ritten in heel 2018. Dat antwoordde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) in het Vlaams Parlement op vragen van Els Robeyns (sp.a) en Jos D'Haese (PVDA). 

De cijfers doken vorige week opnieuw op. In 2018 heeft de Vlaamse Ombudsdienst een recordaantal klachten gekregen over de afgeschafte bussen bij De Lijn. Vorig jaar werden 200.000 busritten geschrapt, de helft meer dan in 2017. En er kwamen zo'n 14.000 klachten binnen bij de klantendienst over de stiptheid van bussen en trams. Dat is zowat een kwart van alle klachten.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).
BELGA Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).

Personeelstekort
De voorlopige cijfers voor 2019 tonen geen beterschap. Integendeel, zo bleek uit het antwoord van de minister van Mobiliteit. Van januari tot en met augustus werden in Vlaanderen al 151.760 ritten afgeschaft. In meer dan de helft van de gevallen (84.267 afgeschafte ritten of 55,5 procent) is het personeelstekort de oorzaak voor de afgeschafte rit. Een andere grote oorzaak zijn de stakingen. Die waren in de betrokken periode goed voor 54.242 afgeschafte ritten (35,7 procent). 

Verder blijft het aantal klachten over de gebrekkige stiptheid in stijgende lijn gaan. Zo zijn er tussen januari en september 16.251 klachten ingediend. 

“Geen cijfers om vrolijk van te worden”
"Geen cijfers om vrolijk van te worden", erkent minister Peeters. Zij wijst op de noodzaak om dringend actie te ondernemen. Zo wordt er volgens haar hard gewerkt aan het probleem van het chauffeurstekort. "De Lijn meldt dat ze eind september 410 nieuwe chauffeurs heeft aangeworven. Tegen het eind van het jaar moeten dat er 570 worden", aldus Peeters. Verder is het volgens haar de bedoeling blijvend in te zetten op een betere doorstroming om de stiptheid te verbeteren en moet de geplande gegarandeerde dienstverlening ook helpen om het aantal afgeschafte ritten bij een staking terug te dringen.

Els Robeyns.
BELGA Els Robeyns.

Volgens Robeyns wijzen de cijfers op een structureel probleem bij De Lijn. "Er moeten serieuze alarmbellen gaan rinkelen", aldus de sp.a-politica. Volgens haar mag er absoluut niet verder bespaard worden op de middelen voor De Lijn. "Mensen blijven dagelijks in de kou staan, ze staan te wachten op een bus die niet komt. En dan krijgen we te horen dat het aanbod nog verminderd zal worden? Dat is de wereld op zijn kop."

Jos D’Haese.
BELGA Jos D’Haese.

“Lijn is al kapot bespaard”
Ook PVDA-parlementslid Jos D'Haese ziet geen ruimte voor extra besparingen of ‘efficiëntiewinsten’ bij De Lijn. "De Lijn is al kapot bespaard", klinkt het. De PVDA'er gelooft ook niet dat de gegarandeerde dienstverlening een antwoord zal zijn op de stakingen. "Daar is het antwoord niet minimale dienstverlening, maar maximale dienstverlening zodat het personeel zelf tevreden is en niet hoeft te staken", aldus D'Haese. 

De PVDA'er waarschuwt ook voor de verdere privatisering van het openbaar vervoer. Daarvoor wijst hij naar buitenlandse voorbeelden, zoals in Nederland. "In Nederland is dat een fiasco. Terwijl een Omnipas in Vlaanderen 319 euro kost, kost een gelijkaardig abonnement in Nederland bijna 3.000 euro. Is het dat waar jullie naartoe willen?”




32 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Dirk Dom

    Eigenlijk liggen een groot deel van de oplossingen zo maar voor het grijpen. Laat GEEN bussen of trams LEEG van en naar hun steltplaats rijden. Bussen die BVB in Oostmalle of Turnhout hun steltplaats hebben mogen vanuit Antwerpen niet terug leeg rijden. Laat de chauffeurs tijdelijk vrijwillig enkele overuren doen, tot het personeelstekort is opgelost. En weer vrijwillig: laat jonggepensioneerden enkele uurtjes per dag bijklussen. En er zijn volgens mij genoeg vrijwilligers om enkele ritten te do

  • GUNTER ORTMANN

    Enkel nog ruimte voor bedrijfswagens op de weg? Daar blijven de grote firma's van profiteren. De gewone mens blijft in de kou staan...

  • Lutgarde De Gieter

    Je zal maar afhangen van het openbaar vervoer om op je werk te geraken. En dan maar zeggen dat er meer mensen aan het werk moeten! Dat is een vicieuze cirkel! Het één gaat niet zonder het ander. En dan maar zeggen dat we meer het openbaar vervoer moeten nemen terwijl de mensen elke dag in de kou blijven staan. Waar gaat dat nog eindigen. En dat in 2019 de eeuw van de vooruitgang.

  • danny janssens

    het is toch duidelijk wat NVA wil. Door minder te investeren worden eerst minder rendabele trajecten afgestoten tot alleen de meest rendabele trajecten overblijven. Dan gaat men proberen die trajecten aan de prive te verkopen en de ongemakken van de reiziger zal nva een zorg wezen

  • vanzeir guy

    Het slecht organiseren van het openbaar vervoer is een politieke keuze. Veel file zijn veel inkomsten voor de staat via belasting op brandstof. Verder kan men dan nodeloos veel wegen bij aanleggen die ook in snel tempo vol verkeer raken. Er zijn tal van mogelijkheden om het verkeer te verminderen en mensen op een vlottere manier zich te laten verplaatsen.