Nooit zo weinig vrachtwagens gecontroleerd op sociale fraude

Illustratiefoto.
ANP XTRA Illustratiefoto.
De FOD Mobiliteit heeft nog nooit zo weinig controles op sociale fraude uitgevoerd als het voorbije jaar. Dat blijkt uit cijfers die CD&V-senator Peter Van Rompuy heeft opgevraagd en waarover De Tijd en L'Echo vandaag berichten.

Er vonden vorig jaar 21.189 controles op sociale fraude plaats, tegenover meer dan 24.000 het jaar voordien en 45.592 in 2008. Daarmee controleerde de FOD slechts half zoveel vrachtwagens als tien jaar geleden. In 2017 werden maar 172 inbreuken vastgesteld, 6 pv's opgesteld en 166 boetes onmiddellijk geïnd.

Minder personeel

De vermindering van het aantal controles ligt vooral aan het geslonken personeelsbestand. "Er is een personeelsdaling van 20 procent geweest die voor een deel het lagere aantal controles kan verklaren", zegt minister van Mobiliteit François Bellot (MR). "De overgebleven controleurs moeten ieder een groter gebied opvolgen, waardoor de verplaatsingen meer tijd vragen en minder tijd overblijft voor de controles."

Volgens Bellot wordt daarnaast ook minder "statisch" gecontroleerd, waarbij controleurs uren op dezelfde plaats blijven staan en vrachtwagens afleiden, en worden er meer intercepties met dienstvoertuigen uitgevoerd, "waardoor elke controleur per controleduur minder vrachtwagens kan controleren."




13 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Agnes Craeye-compernolle Willy

    mag alemaal dit is belgie het land van de fraude

  • Lucien Peeters

    Veel te weinig controles door opvallende personeelsdaling. De vriendjes van de neoliberalen moeten immers met rust gelaten worden.

  • Louis Heyens

    Het zal wel weer aan de sossen liggen zekers (maar hoe is het mogelijk, die zitten niet in deze regering) En toch, in 2018 controleerde de FOD slechts half zoveel vrachtwagens als tien jaar geleden. Voornaamste reden: “Er is een personeelsdaling van 20 procent geweest” Zou de NVA en Co dan stiekem besparingen doorvoeren, goe bezig mannekes

  • isabel da silva

    Zo zullen ze de cowboys er nooit van tussen halen . En zullen er dus nog veel zware ongevallen met vrachtwagens gebeuren . Wie beslist eigenlijk wat prioriteiten zijn ? Waarom blijft dit federale bevoegdheid ? Wat we zelf doen , doen we beter !

  • marc werbrouck

    Uiteraard worden er minder controles uitgevoerd. Heet rechtse beleid zoekt de kleine man die, onterecht overigens, sociale fraude pleegt. De grotere bedrijven worden niet gecontroleerd want die mogen sjoemelen in ons land. NV-A = VOKA is onze partner.