Nog meer protest tegen geluidshinder Zaventem

PHOTO_NEWS
Huldenberg en Machelen zijn de volgende gemeenten uit de Brusselse oostrand die van zich laten horen in het dossier van de lawaaihinder en de spreiding van de vluchten rond Brussels Airport.

In een motie pleit de gemeenteraad van Machelen voor een vliegwet die rechtszekerheid biedt aan de luchthaven en economische belangen verzoent met leefbaarheid. De wet moet, gebruikmakend van alle banen waarover de luchthaven beschikt, een pistegebruik opleggen in functie van veiligheid en een billijke spreiding van vliegroutes nastreven, klinkt het.

Machelen vraagt ook binnen de drie maanden enkele aanpassingen aan de huidige vliegroutes. Zo moet de bocht naar rechts vanaf startbaan 25R systematisch gespreid worden over de historisch overvlogen zone van het Koninklijk Paleis in Laken tot aan het kanaal Vilvoorde-Machelen. Daarnaast vraagt Machelen de afschaffing van de zogenaamde 'zoulou-route', waarbij vliegtuigen met bestemming zuidoosten of oosten van op 25R noordwaarts opstijgen en rond Brussel vliegen alvorens hun definitieve richting te kiezen.

"Eisen billijke spreiding"
Ook vanuit Huldenberg klinkt er vrijdag protest. "Huldenberg wordt de laatste weken druk overvlogen omdat andere gemeenten de vliegtuigpoort boven hun hoofden sloten. Wij vragen - en dat wordt binnenkort eisen als men hier geen oor naar heeft - een billijke spreiding. Iedereen rond Zaventem geniet de voordelen; wij vragen een verdeling van de ongemakken. We verbazen ons telkens dat een rechtbank de bevoegdheid heeft om routes te schrappen", zegt de Huldenbergse burgemeester Danny Vangoidtsenhoven (Open Vld). Hij vraagt "een structurele oplossing binnen afzienbare tijd".

Eerder deze week kondigden bewonersgroepen uit de gemeenten Sint-Pieters-Woluwe, Kraainem en Wezembeek-Oppem een kort geding aan tegen luchtverkeersleider Belgocontrol wegens het toegenomen vliegtuiglawaai. Tervuren keurde een protestmotie goed.

Het vliegtuiglawaai boven de oostrand is sinds april sterk toegenomen. Dat komt door aanpassingen nadat een rechter enkele vliegroutes (de kanaalroute en de linkerbocht uit het plan-Wathelet) had geschrapt.