NMBS zit op goede financiële spoor

De NMBS zit op het goede spoor. Volgens topman Marc Descheemaecker is de kaap van 200 miljoen reizigers overschreden en haalt de NMBS de laatste drie jaar een resultaatsverbetering van 1 miljoen euro per week. Dat heeft hij gezegd in een gesprek met Trends en Kanaal Z. In dat gesprek ontkent Descheemaecker ook dat de bonussen van de NMBS-toplui aan de stiptheid van de treinen is verbonden, zoals vorig jaar door voormalig staatssecretaris Bruno Tuybens (sp.a) was aangekondigd.

Kwaliteit vs kwantiteit
"2007 was een winstgevend jaar voor het geheel van de NMBS waaronder de NMBS groep, de Holding en Infrabel vallen. De operationele NMBS groep zal dicht bij een break even uitkomen", zegt Descheemaecker in De Gast, het debatprogramma van Trends en Kanaal Z. Volgens Descheemaecker boekt de divisie 35 procent groei de laatste jaren ten opzichte van het door de overheid opgelegde target van 25 procent. Ook 2007 eindigt boven de targetcijfers. "Door de sterke groeicijfers ontstaat er wel een spanningsveld tussen kwaliteit en kwantiteit", geeft hij toe. "De kwantiteit is er vandaag, de kwaliteit moet nog omhoog."

Grote ambities
Op dit moment vraagt hij alvast niet meer geld van de overheid. "De huidige doelstellingen en investeringen kunnen met de overeengekomen middelen gerealiseerd worden." Het internationaal reizigersverkeer klokt af op 9 miljoen euro winst. De ambitie van Descheemaecker is groot. De NMBS wil marktleider worden in het internationale verkeer in een straal van drie uur rond Brussel. Een ambitie die volgens de topman vandaag al in de praktijk wordt omgezet in samenwerking mat Thalys, Eurostar, Albatros en TGV. "De omzet moet van 200 miljoen naar 350 miljoen euro kunnen evolueren in vijf jaar."

"Wet volgen"
B-Cargo, de goederendivisiepoot, blijft met een resultaat van 20 miljoen euro verlieslatend maar heeft een lange weg afgelegd "want we komen van verliezen rond de 200 miljoen euro", dixit de topman.
Ten slotte ontkent Descheemaecker dat de bonussen van de NMBS toplui aan de stiptheid van de treinen zijn verbonden, zoals vorig jaar door voormalig staatssecretaris Bruno Tuybens (sp.a) was aangekondigd. "Ik heb dat ook in de krant gelezen maar dat is nooit zo aan ons meegedeeld. Ik ga ervan uit dat de nieuwe minister gewoon de wet volgt". (belga/sd)