NMBS vraagt tien jaar langer exclusiviteit op binnenlands reizigersvervoer

Bart Leye
Spoorwegmaatschappij NMBS wil de garantie krijgen dat ze ook de komende tien jaar de enige operator blijft voor het gesubsidieerde binnenlandse reizigersvervoer per spoor, ondanks de in 2023 geplande liberalisering. Dat staat in een memorandum dat de NMBS rondstuurde in de aanloop naar de verkiezingen van mei.

Het vrachtvervoer en het internationale reizigersvervoer per trein zijn al langer geliberaliseerd. Eind 2020 komt ook de vrijmaking van het binnenlandse reizigersvervoer op gang. Vanaf dan kan de NMBS concurrentie krijgen op binnenlandse lijnen, maar de nieuwkomers zullen daar geen subsidies voor krijgen. De laatste stap zou vanaf 2023 volgen. Dan zou ook het gesubsidieerde treinverkeer vrijgemaakt worden, wat betekent dat de overheid zou moeten gaan werken met openbare aanbestedingen. Maar die laatste stap kan uitgesteld worden.

Enige ontvanger van subsidies

En het is op zo'n uitstel dat de NMBS aast. De maatschappij "vraagt de Belgische staat de onmiddellijke bevestiging van haar opdracht van openbare dienst door middel van een rechtstreekse toewijzing voor een periode van tien jaar, voor het volledige Belgische net", zo staat er in het memorandum. Dat betekent dat zij nog tien jaar als enige subsidies zou krijgen voor binnenlandse reizigersverbindingen in heel België.

Tegelijkertijd vraagt de maatschappij een actualisering van haar opdracht, duidelijkheid over de financiering ervan in die tien jaar, en een meerjareninvesteringsplan in onder meer stations en nieuwe treinen voor dezelfde periode.

Beloftes

In ruil belooft de spoorwegmaatschappij te evolueren naar "een moderne, digitale, operationeel en financieel performante onderneming ten dienste van al haar klanten". Ze belooft de stiptheid te verhogen, de beschikbaarheid en de kwaliteit van de treinen te verbeteren, en het voorstadsnet verder uit te bouwen. Ze pleit er ook opnieuw voor haar tarieven meer te kunnen differentiëren.

Het memorandum is bestemd voor alle stakeholders van de NMBS, zoals overheden, politieke partijen en reizigersorganisaties.




18 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jonas Fabel

    En jullie denken dat de vrij making van het spoor daardoor zal verbeteren. Wij hebben een veel te druk spoorbeheerder in zo'n klein land. Want iedereen wil dat de trein elke minuut van de dag stopt in zijn achtertuin. Die privé maatschappijen zullen zeker niet rijden tussen bv. Eeklo - Gent. Blijf dromen wat niet wil zeggen dat de NMBS niet stipter en beter moet worden. Die privé maatschappijen zullen ook hinder ondervinden van die pipo's die spoorlopen of laveren door overwegen.

  • Liselotte Huylebroeck

    bijna dagelijks te laat, in het weekend zelfs geen trein vroeg in de morgen, terwijl genoeg mensen ook in het weekend werken. Gisteren nog werden vertragingen op het laatste nippertje op het scherm gezet, daarna roepen ze dan doodleuk af dat die trein niet stopt in meerdere stations

  • Rudi Bollaerts

    Europa een geheel is ook concurrenten toelaten maar daar zijn ze bang genoeg voor en zeker al de NMBS ,hoe meer concurrentie hoe beter voor de klant en het zal dan rap gedaan zijn met te staken.

  • Jan Van Leive

    @Luc Rombaut ontegensprekelijk een vakbondsman , want de gevolgen van een openbare aanbesteding zal voor de vakbonden een ware catastrofe zijn . en dat is niet België die dat beslist , ze kunnen juist wat tegen houden. Gedaan om hun afgevaardigden als directeur voor alles en nog wat benoemen met riante lonen .Telefonie, energie ,Post hebben dit ook allemaal reeds meegemaakt en spoorwegen zal volgen ,liefst zo snel mogelijk een bedrijf moet rendabel zijn

  • Fons Casteels

    Akkoord, mits enkele voorwaarden: invoering van de minimale dienstverlening zodat stakingen tot een minimum beperkt worden. Onmiddellijk ontslag van alle stakers bij wilde stakingen. Minimale aankondiging van zeven dagen voor de andere stakingen, met respect voor de minimale dienstverlening. Terugbrengen van het aantal vrijgestelde vakbondsafgevaardigden van 750 naar 10.