NMBS-topvrouw Dutordoir in bestuur Europese spoororganisatie

De CEO van de spoorwegmaatschappij NMBS, Sophie Dutordoir
BELGA De CEO van de spoorwegmaatschappij NMBS, Sophie Dutordoir
Sophie Dutordoir, de CEO van de spoorwegmaatschappij NMBS, is benoemd tot bestuurslid van de CER, de Europese organisatie van spoorbedrijven. Ze is de tweede Belgische vertegenwoordiger in het orgaan, naast Geert Pauwels, de CEO van vrachtmaatschappij Lineas. 

Dutordoir werd donderdag benoemd tot bestuurslid, samen met Roger van Boxtel, de topman van de Nederlandse spoorwegmaatschappij NS. 

De benoeming is niet heel uitzonderlijk. Voorgangers van Dutordoir bij de NMBS zoals Marc Descheemaecker en Jo Cornu maakten ook al deel uit van het bestuur van de Community of European Railway and Infrastructure Companies. Opvallend is wel dat er nu twee Belgen in dat management committee zitten. Lineas-topman Geert Pauwels zit er naar eigen zeggen sinds ongeveer een jaar in, als specifieke stem voor het goederenvervoer per spoor. 

Het verbond van Europese spoorwegmaatschappijen en spoornetbeheerders, dat gevestigd is in Brussel, is een belangrijk aanspreekpunt voor onder andere de Europese Commissie. De CER streeft ernaar de spooroperaties in Europa CO2-neutraal te maken tegen 2050.

De CER bestaat uit meer dan zeventig leden uit de Europese Unie en daarbuiten. De huidige voorzitter is Crister Fritzson, de topman van het Zweedse spoorbedrijf SJ.




8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marc Van der Vloedt

    Je kan ze blijkbaar in elke winkel steken. (van de Belgische ijzerwinkel, delicatesse winkel en in Europese winkel) Als alles maar (h)EERLIJK en transparant is voorgesteld en op te sporen is (opstappremies, fiscaliteit en begrensde loonbarema's).

  • Pieter Martens

    Hoop dat ze zien dat het in andere landen wel goed gaat.

  • stropke16 Lion

    Ook in buitenland rijden treinen nooit op tijd. Kettingreactie is er de reden voor .

  • Theo Striem

    Omdat het Belgisch spoor zo goed is en steeds stipt hebben ze de CEO van de Belgische spoorwegen aan de Europese top gezet om in heel Europa stipte treinen te hebben zonder stakingen en vertragingen

  • Jef Lois

    Zij dienhier de treinen zelfs niet op tijd kan laten rijden. Een kennis ging in Japan met fpde trein die ėėn minuut ėėn minuut te laat was en onmiddelijk ewrden er verontschuldigingen gedaan door het personeel hier zijn ze een half uur telaat en ze laten je in de kou staan en de ceo word nog gepromoveerd. Toch om te lachen niet?