NMBS start met "pitstop voor treinen" in Melle

BELGAONTHESPOT
In Melle heeft spoorwegmaatschappij NMBS vandaag een moderne werkplaats geopend voor treinen. Die zullen er op vier uur tijd een technische onderhoudsbeurt krijgen - "een pitstop", aldus de NMBS - waardoor ze sneller opnieuw beschikbaar zullen zijn voor het reizigersverkeer. In de werkplaats werd in totaal bijna 160 miljoen euro geïnvesteerd.

De werkplaats in Melle is centraal gelegen op het spoornet en is een van de grootste ateliers van de NMBS. Vorig jaar liet de spoorwegmaatschappij in Luik en Hasselt ook werken uitvoeren aan haar werkplaatsen. CEO Sophie Dutordoir wil op die manier de performantie verhogen. "Dat is cruciaal nu we steeds meer treinreizigers hebben", zei ze.

Aan de nieuwe werkplaats is vijf jaar gewerkt. Het onderhoud van de treinen gebeurt in twee moderne werkhallen van 200 meter lang, die samen 26 sporen hebben. Driehonderd medewerkers onderhouden er 160 reizigerstreinen en 90 locomotieven.

Pitstop om de tien dagen

Arbeiders krijgen in het nieuwe atelier ook een goed uitgeruste en ergonomische werkplaats en werken volgens een efficiëntere werkmethode. Treinen worden in het nieuwe systeem niet langer een keer per maand gedurende een dag onderhouden, maar om de tien dagen gedurende maximaal vier uur. Die "pitstop" zorgt ervoor dat de trein sneller opnieuw beschikbaar is voor het reizigersverkeer. De technici werken ook 's nachts, zodat de meeste treinen tijdens de spitsuren beschikbaar zijn.

De NMBS investeerde 156 miljoen euro in de nieuwe werkplaats, spoornetbeheerder Infrabel stak zo'n 3 miljoen euro in onder meer de aanleg van wissels aan de inrit.

BELGAONTHESPOT
BELGAONTHESPOT
BELGAONTHESPOT



3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Leo de Clercq

    En ook de vakbonden buiten. “Dank zij” hen rijden we nog met oude sleuren omdat anders personeel zoals lassers moeten afvloeien. Niks mis met desirostellen. Deze en soortgelijke rijden al langer in Portugal en Engeland.

  • Louis Heyens

    prima initiatief, nu alleen maar hopen dat de "kennis" en de "benodigde onderdelen" om snelle herstellingen uit te voeren beschikbaar zijn.

  • Johan Billiet

    allé...bestaat al jaren in Duitsland...nu graag ook nog de passende treinen die op iets trekken en graag met ergonomische zetels waarop je een deftige houding kunt vinden...en liefst ook die Desiro treinstellen die eigenlijk mislukte sneltrams zijn, graag terug weg..