NMBS schrapt vanaf september wekelijkse verlenging abonnementen

BELGA
De NMBS schrapt vanaf 1 september de wekelijkse verlenging van abonnementen. "De kaarten worden steeds minder gebruikt en vertegenwoordigen minder dan 1 procent van onze abonnementen", zegt woordvoerster Nathalie Pierrard.

Naast een lagere verkoop wijst de NMBS ook op de intentie van de spoorwegmaatschappij om het aanbod te harmoniseren en de tarieven af te stemmen op de regionale vervoersmaatschappijen zoals De Lijn, de MIVB en de TEC.

Alternatieven
Spoorreizigers die deze kaarten nog gebruiken, moeten vanaf 1 september kiezen voor een alternatief, dat afhankelijk van het geval duurder of goedkoper blijkt. "Die reizigers kunnen een simulatie maken op onze website of zich wenden tot de loketten om de beste formule te zoeken. Er bestaan verschillende mogelijkheden, zoals de Key card voor korte ritten, de Go Pass voor jongeren, een rail pass (10 ritten) of een halftijds abonnement", luidt het.

"Verdoken prijsverhoging"
Voor ACOD-Spoor en gebruikersvereniging Navetteurs.be bestraft de schrapping van het wekelijkse abonnement de interims of deeltijds werkenden. "De trajecten van een halftijdse kaart - geldig voor vijf heen- en terugritten gedurende 14 dagen - kosten 11,34 pct meer", klaagt de socialistische vakbond aan. Een tariefwijziging ten nadele van de reiziger, aldus de vakbond. "Een nieuwe verdoken prijsverhoging die beslist is zonder enig overleg met de gebruikersverenigingen", betreurt Gianni Tabbone, voorzitter van Navetteurs.be. Hij spreekt van een politiek van het voldongen feit.

Ook de terugbetalingsregels voor biljetten, 10-rittenkaarten en abonnementen wijzigen vanaf 1 september. Zo zal een jaarabonnement pas tot de zevende maand kunnen worden terugbetaald. Vanaf de achtste maand is terugbetaling onmogelijk. De administratiekosten voor terugbetaling verhogen van 5 naar 10 euro, aldus De Tijd.