NMBS past 250 Desiro-treinen aan na barsten door extreme hitte

Door de ingreep zullen reizigers op sommige lijnen geconfronteerd worden met ouder materiaal dan gebruikelijk.
Photo News Door de ingreep zullen reizigers op sommige lijnen geconfronteerd worden met ouder materiaal dan gebruikelijk.
De voorbije weken is bij drie motorstellen van Desiro-treinen een dakkoffer opengebarsten als gevolg van de extreme hitte. Dat meldt de NMBS. Alle 250 treinen van hetzelfde type worden in de komende weken naar de ateliers gebracht om extra ventilatie aan te brengen. 

Onder invloed van de extreme hitte zijn de voorbije weken in bepaalde omstandigheden defecten ontstaan in een bepaald type van condensator in een van de dakkoffers van de Desiro-treinen. Dat defect leidde in drie gevallen tot gasophoping waardoor een dakkoffer is opengebarsten. Als zoiets gebeurt, valt de trein stil.

Volgens de Brusselse afdeling van de socialistische vakbond CGSP Cheminots vond een van de incidenten plaats in het rangeerstation van Vorst op 10 juli. "De dakkoffer van een Desiro vloog er tegen een Benelux-voertuig, met ernstige schade tot gevolg, maar ook tegen een M6-stel", zegt regionaal secretaris Philippe Dubois. De vakbond vroeg een onderzoek aan het comité voor veiligheid en bescherming op het werk.

"Kleine ingreep"
In eerste instantie besliste de NMBS om stellen die niet in beweging zijn - en dus minder ventilatie hebben - slechts voor korte tijd onder spanning te zetten. Maar om het probleem ten gronde aan te pakken zullen in de komende weken 250 treinen naar de werkplaatsen worden gebracht om extra ventilatie aan te brengen. "Het gaat om een kleine ingreep. Een trein die vandaag wordt binnengebracht, kan morgen terug rijden. We denken er een paar weken voor nodig te hebben", zegt woordvoerder Dimitri Temmerman.

Gevolgen voor de reiziger

De operatie heeft gevolgen voor de reizigers. Treinen schrappen zal volgens de NMBS niet nodig zijn, maar reizigers zullen op sommige lijnen wel met oudere treinen vervoerd worden in de komende weken. De NMBS zegt zich ervan bewust te zijn dat dit tot ontevredenheid kan leiden bij sommige klanten. "Maar voor NMBS is de veiligheid een absolute topprioriteit", klinkt het.




15 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Rudi Met den Ancxt

    Oncomfortabele treinstellen, in niets te vergelijken met de de treinen van de jaren tachtig.

  • Fred Fourgon

    De Desiro is een elektrisch motorstel dat vlot koppelbaar is en erg snel kan accelereren, en daardoor voornamelijk geschikt is voor inzet als omnibus op minder lange afstanden ( comfort). Zo hoort iedereen ook eens iets positiefs over dit type trein, want het is niet omdat de NMBS dit type op een andere manier inzet dan waarvoor hij bedoeld was, dat deze trein minderwaardig zou zijn. En problemen zijn er met ELK nieuw ontwerp.

  • Daniel Paelinck

    Ze gaan er dus 55 niet aanpassen? Dacht dat er 305 waren waarvan 300 in dienst!

  • Jomme Dockx

    Al eens de barsten bij de directie nagekeken ?

  • Daniel Plas

    De mensen moeten weten dat deze treinen niet de standaard zijn die Siemens verkocht maar een NMBS versie, die op veel vlakken afweek van de verkochte versie. Zo is dit probleem geen Siemens probleem maar een NMBS probleem omdat ze alles op het dak wilden in plaats van onder het rijtuig.