NMBS lanceert campagne tegen agressie op de trein

BELGA
De NMBS lanceert vandaag een campagne waarin ze haar reizigers oproept om agressie tegen medewerkers te stoppen. Dat die campagne er nu komt is niet toevallig: de vervoersmaatschappij registreerde in 2017 fors meer gevallen van agressie tegen trein- en stationspersoneel.

Nadat het aantal agressies sinds 2012 met een derde was gedaald, steeg dat in 2017 opmerkelijk. Op een jaar tijd waren er 1.200 gevallen van agressie, een stijging met 11 procent in vergelijking met het jaar daarvoor. De meerderheid daarvan, negen op de tien, is gericht tegen de 2.500 treinbegeleiders van de NMBS.

De belangrijkste oorzaak zijn discussies met reizigers die geen geldig vervoersbewijs hebben. In de meeste gevallen gaat het om verbaal geweld, maar vier op de tien gevallen monden uit in fysiek geweld. Zowel fysiek als mentaal heeft dit een enorme impact op de treinbegeleiders en het stationspersoneel, zegt de NMBS. In 2017 zorgden de agressies in totaal voor zo’n 3.000 dagen arbeidsongeschiktheid.

Campagne

De NMBS wil de kwalijke evolutie een halt toeroepen en lanceert daarom vandaag een campagne waarin ze de reiziger oproept het trein- en stationspersoneel te steunen. Voor de campagne komt er de komende dagen een interactief scherm in vijf stations (Brussel-Noord, Antwerpen-Centraal, Gent-Sint-Pieters, Charleroi-Zuid en Luik-Guillemins). Op het scherm zijn medewerkers van de vervoersmaatschappij te zien die het slachtoffer waren van geweld. De medewerkers zitten achter gebroken glas. Als de reiziger zijn hand op dat scherm plaatst, kan die het gebroken glas herstellen. 

De bedoeling is dat reizigers dit, onder meer met een selfie, gaan delen op de sociale media met de hashtag #StopAgressieNMBS. Ook via de krant Metro kunnen reizigers hun respect tonen voor de NMBS-medewerkers. De rubriek ‘Kiss & Ride’ verandert daarvoor van 14 tot 21 november van naam en wordt ‘Respect & Ride’.

Maatregelen

De NMBS neemt daarnaast preventieve en repressieve maatregelen, die het probleem aanpakken bij de bron. De belangrijkste oorzaak zijn reizigers die geen geldig vervoersbewijs kunnen voorleggen. In 2017 waren er dat bijna 400.000. Om ervoor te zorgen dat reizigers hun tickets eender waar en wanneer kunnen kopen, wil de NMBS ook de online verkoop van treintickets stimuleren. Zo is het sinds kort eenvoudiger om je treinticket te kopen via de NMBS-website of app.

Daarnaast kan de NMBS sinds 1 november dankzij het systeem van administratieve boetes overtreders efficiënter bestraffen. Treinbegeleiders kunnen sindsdien een boete uitschrijven tot 500 euro. Bij niet-betaling dwingt de NMBS dit bedrag af via de gerechtsdeurwaarder. 




18 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • johan vankeirs

    Er is maar één mogelijkheid en dit is kordaat en vast beraden optreden.De 0 tolerantie en controles opvoeren.Dit zal de enige manier zijn om de fraude en veiligheid van de reizigers op de trein te waarborgen.De NMBS moet ook begrijpen dat de reizigers die dagelijks lastig gevallen worden(meestal door niet betalende) reizigers op de duur zullen afhaken.

  • guido vermeyen

    Als je ziet hoeveel er over die hekkens springen, betaalt de helft niet van de reizigers.

  • Gilbert Vermeersch

    Doe zoals in Spanje of Holland. Of zou er een verband bestaan tussen de constand in de steek gelaten reizigers en agressie? In ieder geval NMBS doet niet genoeg om respect te verdienen.

  • guy perain

    Geef die medewerkers allemaal een ''taser'' mee tijdens hun dienst!! De agressie zal héél wat minder zijn!!

  • Rien Elias

    Doen zoals in Nederland, enkel met ticket kan je op het perron geraken. Zal al veel helpen.