NMBS kan nieuwe incidenten door hitte vandaag niet uitsluiten

Photo News
De NMBS neemt voor vandaag een reeks preventieve maatregelen om het treinverkeer zo vlot mogelijk te laten verlopen bij de huidige hoge temperaturen. Toch vallen incidenten niet uit te sluiten, zegt woordvoerder Dimitri Temmerman vanochtend.

Gisteren was het treinverkeer zwaar verstoord door de hitte. Op de treinverbindingen waar het treinverkeer onderbroken was, rijden vanochtend overal weer treinen.

Voor vandaag heeft de NMBS beslist om 27 piekuurtreinen zonder airconditioning niet te laten rijden: het gaat om 15 treinen in de ochtendspits en 12 treinen in de avondspits.

Vanaf 10 uur zullen er ook geen dieseltreinen meer rijden, om technische incidenten waarbij de motoren oververhit geraken te vermijden. Het gaat om zes verbindingen: die tussen Hasselt en Mol, Hasselt en Hamont, Gent en Eeklo, De Pinte en Ronse, Melle en Geraardsbergen, en Charleroi en Couvin. Voor deze verbindingen zullen vervangbussen worden ingelegd.

Dimitri Temmerman raadt reizigers aan om de routeplanner te raadplegen, en aandachtig te luisteren naar de aankondigingen in het station, omdat ondanks de preventieve maatregelen het warme weer vandaag toch voor storingen kan zorgen.




56 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Tim Diesel

    Als er een korrel sneeuw valt ellende. Als het een dag te warm is ellende. Als het normaal weer is ‘vertragingen a volonte’. Uitbesteden aan een private partner want NMBS is een dagelijkse 1 april grap.

  • Vincent Diels

    @ Wouter Van de Walle, de trein is qua prijs de goedkoopste van de al ons omringende landen. De inefficiëntie moet je bij de politiek benoemde top gaan zoeken. Voor al die denken dat privatiseren de oplossing is, kijk maar een over de grens naar de U.K. en Duitsland! Men denkt dat het gras altijd groener is aan de overkant, helaas ...

  • Roger Cooks

    Vallen er tien vlokken sneeuw: de treinen kunnen niet meer rijden want de wissels... Is het te warm: zowat gans het NMBS-net ligt plat en als alles dan min of meer terug normaal draait, dan is daar de vakbondmaffia die persé aan haar quotum stakingsdagen wil geraken...

  • Evelien Engelrelst

    Het personeel van de NMBS doet alles om jullie naar de kust te brengen en dan nog zagen. In andere landen rijden er in deze hitte geen treinen, maar bij ons doet het personeel alles om jullie bij je bestemming te krijgen. Zagen op anderen die werken in deze hitte is gemakkelijk. Neem de volgende keer dan gewoon je auto met goedwerkende airco. Dan hoef je niet te zagen. De treinbestuurders hebben het ook warm en lastig, maar het zijn wel die mensen die je vervoeren!

  • RENE SLAGMULDER

    Vroeger was het ook warm en reden de meeste treinen met dieselloc en zonder airco. En toch was eenieder tevreden.