NMBS en Infrabel willen stiptheid op korte termijn verbeteren met vijftigtal maatregelen

Photo News
Spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel hebben in totaal 46 maatregelen opgelijst die de stiptheid op het spoor op korte termijn zouden moeten verbeteren. Dat hebben de toplui van beide bedrijven vanmiddag gezegd in de Kamercommissie Infrastructuur. 

De stiptheid op het spoor verslechterde vorig jaar tot 87,2 procent, het laagste niveau in vijf jaar.  De beide spoorbedrijven werkten daarom opnieuw actieplannen uit. Daarin staan in totaal 46 maatregelen die op korte termijn een positieve invloed zouden moeten hebben op de stiptheid. 

Spoorwegmaatschappij NMBS heeft 21 maatregelen in haar actieplan staan, aldus topvrouw Sophie Dutordoir. Daarbij onder meer veel aandacht voor het eerste vertrek van de treinen. Want het percentage treinen dat op tijd vertrekt, is vorig jaar gestabiliseerd op 97 procent. "Een verdere verbetering is mogelijk door het 'klaarmakingsproces' te vereenvoudigen en robuuster te maken", aldus de NMBS.

Bij Infrabel staan er 15 maatregelen in het actieplan, kondigde topman Luc Lallemand aan. Het bedrijf gaat bijvoorbeeld extra camera's installeren aan kritieke overwegen om sneller te kunnen ingrijpen bij incidenten en locomotieven uitrusten met systemen die problemen met de bovenleiding kunnen detecteren. In het kader van de huidige winterprik test Infrabel ook een product dat ijzelvorming op de bovenleidingen zou moeten tegengaan.

Daarnaast zijn er nog 10 gemeenschappelijke kortetermijnmaatregelen. Zo willen Infrabel en NMBS samen dringend de stiptheid aanpakken op twee Waalse assen: de zogenoemde "dorsale wallonne" en Binche-Turnhout. Ze zullen ook samen "robuustheidstests" uitvoeren om de impact van geplande werken in kaart te brengen. Naast de kortetermijnmaatregelen die beide spoorbedrijven opstelden, komt er een gemeenschappelijk "punctuality improvement program" voor de periode 2019-2022.

“Stiptheid realistischer meten”

Dutordoir wil ook de stiptheid van de treinen op een realistischere manier gaan berekenen, waarbij er ook rekening wordt gehouden met gemiste aansluitingen en afgeschafte treinen. “We moeten de echte ervaringen van klanten gaan meten.”

Volgens Dutordoir geeft de huidige wijze waarop de stiptheid wordt gemeten, niet weer wat de klanten echt beleven. “Ik wil in 2019 werken aan een KPI (key performance indicator, of prestatie-indicator, red.) die de echte klantenbeleving meet, rekening houdend met aansluitingen en afgeschafte treinen, want die zijn nog veel penaliserender voor de reiziger dan vertragingen.”

Meer algemeen zei de NMBS-topvrouw dat het tijd is dat de spoorwegmaatschappij “een klantenbedrijf” wordt. “We moeten uitgaan van het potentieel van echte klanten in echte treinen, en op basis daarvan robuuste vervoersplannen uitwerken.”

Metingen niet realistisch genoeg

Toegepast op de stiptheid, gaf Dutordoir toe dat de huidige metingen niet realistisch genoeg zijn. Ze monitoren immers alleen de eventuele vertraging in het eindstation van de trein en in het eerste Brusselse station op de lijn. Maar bijvoorbeeld vertragingen onderweg die tegen het eindstation weggewerkt zijn, komen niet in de cijfers. En wie door zo’n vertraging ook nog eens zijn aansluiting mist, is helemaal niet gediend.

De NMBS-topvrouw wil dan ook de stiptheid van de treinen op een realistischere manier gaan berekenen, waarbij er ook rekening wordt gehouden met gemiste aansluitingen en afgeschafte treinen, zo zei ze in de Kamercommissie. Ze engageert zich om het aantal treinvertragingen veroorzaakt door spoorwegmaatschappij NMBS het komende jaar met 10 procent te verminderen. 

Sophie Dutordoir en Luc Lallemand vanmiddag in de Kamercommissie Infrastructuur.
BELGA Sophie Dutordoir en Luc Lallemand vanmiddag in de Kamercommissie Infrastructuur.



9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Chris Devlaeminck

    De dik bevolkte top, hoe beter betaald hoe meer politiek geplaatst, bespaart al decennia systematisch op het lager personeel en materieel om hun postje te vrijwaren. Dat is de reden van de vertragingen en overvolle treinen in de spits.

  • Frank De Rycke

    Wanbeleid en Ceo's die een veel te hoge vergoeding krijgen zonder daadwerkelijk het beste te willen voor de gebruikers en hun werknemers ....daar wringt alleen maar het schoentje !

  • patrick morel

    De reistijden zijn al langer dan vroeger. Misschien is het de bedoeling om de verkoop van pedelecs te stimuleren want op veel trajecten ben je er al even snel met deze bike en je bent zeker van een zitplaats..

  • pat carpa

    Kies eerst om je eigen werkvolk te behouden en te behandelen en betaal ze evenveel zoals in het privé. Laat het werkvolk hun werk doen en zelf oplossingen bieden. Biedt hen het materiaal, tijd en middelen om hun werk goed te kunnen i.p.v. alles rap rap rap. Geef onze menselijke bazen i.p.v. robots die niets anders doen dan statistieken maken. Stop met erover te praten en doe er iets aan.

  • Peter Vanwelsenaere

    30jaar neem ik al de trein richting Brussel noord. 30jaar gelden vertrok ik om 6u30 thuis en was om 8u05 in Brussel. Heden, met alle technische vooruitgang in deze 30j , vertrek ik nog altijd om 6u30 en kom ik aan om 8u19 + gemiddeld 6min vertraging. En dan maar afvragen waarom er meer mensen de auto nemen. De dagen dat ik met de wagen naar Brussel ga vertrek ik om 5u30 en ben ik om 6u30 op bureel. Ik win wel 2 uur woonwerk verkeer per dag , 10u per week enz....