NMBS en Infrabel in de clinch: vrees voor jaar spoorhinder door geplande spoorwerken

Foto ter illustratie.
photo_news Foto ter illustratie.
Het zit er bovenarms op tussen de NMBS en spoorbeheerder Infrabel. De NMBS wil op een aantal trajecten meer treinen inleggen, maar kan dat niet omdat Infrabel heel veel spoorwerken tegelijk plant, schrijven de kranten van Mediahuis vandaag.

De spoorwegmaatschappij wil op bepaalde trajecten extra treinen inleggen, bijvoorbeeld op de drukke as tussen Brussel en Gent, en ook een aantal nieuwe verbindingen starten. Maar ze wordt gehinderd door de ongecoördineerde werken aan de sporen, klinkt het. “Wij weten vaak veel te laat welke werken gepland zijn”, zegt woordvoerder Dimitri Temmerman. ­”Infrabel overlegt te weinig, wij worden te vaak voor voldongen feiten geplaatst.”

Infrabel begrijpt de kritiek niet en zegt dat er wel degelijk voldoende overleg is. “Meestal weet de NMBS een halfjaar tot een jaar op voorhand waar wij gaan werken. Behalve als we onverwachts dringend moeten ingrijpen”, klinkt het daar. “Men wil toch niet dat er ongevallen gebeuren doordat wij dringende onderhoudswerken uitstellen? Ik begrijp echt niet waar het probleem kan zitten”, klinkt het in de krant.

In een bijkomende reactie voegt de spoornetbeheerder toe “regelmatig en op structurele basis” contact te houden met de klanten over de spoorwerken. Om de zes maanden zijn er overlegmomenten, maar vaak is er ook maandelijks contact of op vraag van de klant. “Dat wil niet zeggen dat er geen zaken zijn die kunnen en moeten verbeterd worden. Infrabel is er zich volledig van bewust dat de spoorwerken ongemakken kunnen veroorzaken. Maar deze geplande werken zijn noodzakelijk om de veiligheid en de toekomst van het Belgische spoornet te garanderen.”

Dialoog

De vrachtvervoerders op het spoor reageren vandaag “geschokt” op de reactie van Infrabel in de krant en zeggen die “niet te kunnen tolereren”. Er is al meer dan een jaar dialoog over de werkenplanning, maar oplossingen blijven uit, aldus het Belgische Rail Freight Forum. Lineas (het vroegere B Logistics) en negen andere vrachtmaatschappijen kampen naar eigen zeggen “voortdurend met uiterst laattijdige wijzigingen en afschaffingen van treinen door de slechte werkencoördinatie van Infrabel”. “Ook leidt dit gebrek aan coördinatie tot het afsluiten van belangrijke assen, zonder dat er alternatieve routes worden voorzien.”

Samen met onder meer Thalys, Eurostar en NMBS hadden de goederenmaatschappijen vrijdag al een brief gestuurd naar Infrabel, met de vraag dringend het wettelijk voorziene coördinatieorgaan op te richten. Een eerste vergadering is gepland op 25 november, liet Infrabel toen weten.




41 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • johan vankeirs

    Ik weet dat onze spoorwegen het nog stukken beter doen dan vele andere landen.Aan de organisatie kan altijd gewerkt worden idem voor de politiek..

  • Chris Devlaeminck

    Sporen en wissels verslijten. Die moeten nu eenmaal vernieuwd worden. Bij de NMBS doen ze aan navelstaren en leven ze in ivoren torens. Wat willen ze? Dat er ontsporingen gebeuren? Sommige sporen zijn nu al op bepaalde plaatsen meer dan aan vervanging toe.

  • Dieter Pardon

    Natuurlijk. Coördinatie orgaan waar weer wat zitjes verdeeld kunnen worden voor extra zitpenningen...

  • Vercammen Koen

    Bericht aan de NMBS : ik ben het als reiziger meer dan beu dat jullie alles doen om de schuld af te schuiven op een ander, zelfs in wat jullie omroepen doen jullie dit. Jullie zijn heilig en doen zelf nooit niets verkeerd als je al jullie berichtgevingen moet geloven nochtans liep het 10 jaar geleden, toen alles nog NMBS was, veel slechter dan nu

  • Dave Janssens

    Dat was dan vroeger één en hetzelfde bedrijf he, waar infrabel vandaag op z'n minst zusterbedrijf zou moeten genoemd worden. Maar kom, een schoolvoorbeeld in de praktijk voor diegenen die nog steeds niet doorhebben dat splitsen om te splitsen niets dan ellende en inefficiëntie voortbrengt! En neen Theo Van Hoof, de EU heeft daar helemaal NIETS aan te zeggen.