NMBS betaalt recordbedrag van 4,1 miljoen euro om graffiti van treinen te halen

Photo News
De NMBS heeft vorig jaar een recordbedrag van 4,1 miljoen euro moeten betalen om graffiti te verwijderen van haar treinen. Dat meldt De Tijd zaterdag.

Bij de spoorwegmaatschappij hebben ze het afgelopen jaar 132.800 m² graffiti moeten wegspuiten van de treinstellen. Dat was het jaar voordien 116.400 m². Het is bijna 40.000 m² meer dan in 2015 en 90.000 m² meer dan acht jaar geleden. Het kostte de NMBS vorig jaar dus 4,1 miljoen euro, tegenover 3,6 miljoen euro een jaar eerder. In acht jaar is er sprake van meer dan een verdrievoudiging (1,1 miljoen euro in 2010).

De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB spendeerde vorig jaar 456.000 euro om 75.000 tags, graffiti en wildgeplakte affiches en stickers te verwijderen in de metrostations. Daar kwam nog eens 368.000 euro bij om die te verwijderen van de voertuigen.

Bij De Lijn valt het nogal mee, met vorig jaar slechts een tiental gevallen, vooral op de kusttram. Voor heel 2017 kostte het verwijderen van graffiti de Vlaamse vervoersmaatschappij amper 50.000 euro.




26 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Linda Dilissen

    Een beter idee laat graffiti op de treinstellen bewust maken, is mooi en dan blijven er mooie tekeningen op staan, en geen geldverspilling om te moeten verwijderen.

  • Gerard Braeckmans

    Dat zou je ook met je auto kunnen doen @ karin verwimp.

  • karin verwimp

    Sommige van die graffiti mag van mij gerust blijven hangen. Los het probleem op met een wedstrijd voor die graffiti spuiters en laat de besten de treinen opsmukken. Dan blijven de klooiers meestal wel weg en de treinen zelf zien er mooier uit.

  • FRANK WILLEMS

    Ze hebben wel van die spuiters artisten gemaakt , en dan krijg je zoiets natuurlijk .

  • Hugo Bavré

    Een blaam voor de spoorwegpolitie die er blijkbaar niet in slaagt om de daders te vatten. Of werken zij 's nachts niet omdat de kosten voor nachtwerk te duur zijn. Nochtans voor 4 miljoen kunnen er nogal wat nachturen gepresteerd worden of misschien verborgen camera's plaatsen...hoe zij bij de NMBS daaraan nog niet gedacht hebben...die kunnen ook gebruikt worden tegen koperdiefstalleen...