Ga naar de mobiele website
^ Top

Nieuwe reddingshelikopters Defensie zijn allemaal buiten gebruik

Joost De Bock
De nieuwe NH-90 reddingshelikopters staan vanaf volgende week alle vier aan de grond. Dat bericht VRT NWS. De zogenaamde Grijze Kaaiman is de opvolger van de oude Sea King-helikopters en zal onder meer reddingsoperaties boven zee uitvoeren. Maar door problemen met de radar zijn de toestellen tot anderhalf jaar buiten gebruik.

De NH-90's werden in 2015 in gebruik genomen door Defensie. De toestellen kosten zo'n 35 miljoen per stuk en worden gemaakt in een samenwerking van grote Europese defensiespelers zoals Airbus en Agusta-Westland. In 2019 zullen de laatste drie Sea Kings na meer dan 40 jaar trouwe dienst uit gebruik genomen worden.

Maar er zijn grote problemen met de nieuwe helikopters. "Al van bij de levering liep het fout", zegt Frederik Vansina, de Generaal van de Luchtcomponent. Drie van de vier toestellen beschikten niet over de gevraagde performante radar. Bovendien blijken de toestellen heel wat kinderziekten te hebben en valt de radar volgens het personeel af en toe uit.

Eén toestel ter beschikking

De radar van drie Grijze Kaaiman-toestellen moet dus door de producent hersteld worden, maar die update neemt nu veel langer in beslag dan de voorziene 3 tot 6 maanden. Verwacht wordt dat de helikopters elk tot anderhalf jaar buiten gebruik zullen zijn. 

Eén van de toestellen is vandaag nog wel operationeel. Omdat er maar één helikopter beschikbaar is, moeten alle crews nu noodgedwongen om beurt met het ene toestel vliegen, om zo de nodige vergunningen niet te verliezen. Maar vanaf volgende week zal ook die helikopter buiten gebruik zijn voor een onderhoud. Verwacht wordt dat de eerste herstelde Grijze Kaaiman deze lente pas opnieuw paraat is. 

"Reddingsacties niet in het gedrang"

Defensie zit erg verveeld met de zaak. Door nalatigheid van de producent zijn de helikopters nu maanden buiten gebruik. Niet alleen ons land kampt met de problemen, ook andere landen die de Kaaiman-toestellen hebben aangekocht, zoals Nederland of Duitsland, zitten in hetzelfde schuitje.

Volgens minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) zullen reddingsacties op zee niet in het gedrang komen. De Sea Kings zullen nog steeds ingezet worden, en desnoods kan ons land nog hulp inroepen van de buurlanden, aldus Vandeput voor aanvang van de ministerraad. 

"Het is een probleem dat gekend is. Het valt nu wel ongelukkig dat ze alle vier bij de fabrikant staan, maar ons land heeft toestellen aangekocht die nog niet af waren." Hij wijst erop dat ons land vandaag ook al samenwerkt met de Engelsen en de Fransen voor reddingen op zee, en dat in beide richtingen.




160 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Jean Schoups

    Toen maanden geleden defensie zei dat de NH-90 zeer goed was voor operaties in Afrika hadden de Duitsers die helikopters al uit Afrika teruggetrokken omdat ze permanent onbeschikbaar waren. Defensie blijft de problemen, niet alleen met de helikopters, kleineren en negeren. De katastrofale rekrutering toont echter aan dat de bevolking de defensiestaf en de minister niet meer geloven!

  • Marc Baeyens

    Een succes van het vorige federaal trado-bestuur.

  • dretie munkies

    Waren het wel nieuwe helikopters die ze aankochten ? En zo ja, wie kreeg daar het smeergeld voor ?

  • Geert Matthys

    Andere landen kopen Amerikaanse spullen maar wij als Franse kolonie kopen interne Europese rommel dat niet werkt. Trump lacht zich dood met Eurofighter en co.

  • armand mudah

    deneckere Bernard de Agusta vliegt nog en... zonder problemen is een van de succesvolste en beste heli's die er zijn ? je vergeet wel dat de bewapening gehalveerd moest worden omdat zijn vliegbereik niet voldeed meer nog van het instumentenpaneel werden zelfs draden ingekort ook om gewicht te sparen , de augusta voldeed bij aankoop niet aan het lastenboek en had nooit gekocht mogen worden

Meld een bug