Nieuwe pendelparking voor 1.300 wagens aan metrostation Coovi Anderlecht

Photo News
Aan het metrostation Coovi-Ceria in Anderlecht is de gloednieuwe Park & Ride Coovi geopend. De parking biedt plaats aan 1.300 auto's en sluit via het gelijknamige metrostation aan op lijn 5 van de MIVB. Op een kwartier brengt de metro de pendelaars van daaruit naar het centrum van Brussel. 

Tot 2020 is de Park & Ride gratis te gebruiken door de pendelaars.

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) opende de pendelparking samen met Brussels minister Guy Vanhengel (Open Vld) en Anderlechts burgemeester Eric Tomas (PS). "Voor degenen die nog niet op een Park & Ride zijn overgestapt in Vlaanderen en Wallonië, want dat is het ideale scenario, bieden we hiermee nog een laatste optie", stelt minister Smet.

Nummerplaatherkenning

In de pendelparking is er plaats 1.300 auto's en zijn er ook 300 beveiligde plaatsen voor fietsen. Door zijn omvang is de parking als een baken te zien vanop de E19.   In 2019 blijft het gebruik van de parking gratis. Vanaf 2020 is er een abonnement nodig dat werkt via nummerplaatherkennning. Dat kost 60 euro per jaar en 1,5 euro per dag dat de parking echt gebruikt wordt. Het abonnement wordt ook gelinkt aan het abonnement of vervoersbewijs van de MIVB. 

De nieuwe overstapparking kostte 14 miljoen euro en maakt deel uit van het Gewestelijk implementatieplan voor de park & rides rond het Brussels Gewest. Hierna volgen de bouw van P+R Stalle, P+R Esplanade en de uitbreiding van P+R Kraainem. 

Photo News
Photo News



6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ramon Simon

    Staat een mens in de file om daar te geraken of niet? Je bent vet met een parking in Brussel zoals in Etterbeek als je al in Wavre in de file staat.

  • Johan De Waele

    Het is een geode zaak dat er P+R voorzien wordt rond Brussel, het is een minder goede zaak dat dit wéér ingewikkeld en betalend moet. Waarom geen voorbeeld aan NL. indien in combinatie met een ticket van de metro of bus een symbolische prijs van 1 euro voor iedereen die de parking gebruikt. En wanneer het voor "gewoon" gebruik is 2 euro per uur. Véél minder administratieve rompslomp en efficienter.

  • rik lagrou

    De metro tram bussen zitten overvol dan nog 1000€ per jaar moeten betalen om Die te nemen +2€parking per dag Zouden beter al de Vlaamse instituten naar nieuwe Vlaamse stad tussen Zaventem-Antwerpen waar de nieuwe treinverbinding is

  • robrecht Peeters

    En hoe lang duurt om de parking in te rijden en dan een metrostel op de kop te tikken en op einde van de dag om buiten te geraken.Dus veel succes Smet en de rest maar weeral 14 miljoen euro ofte circa 600 miljoen frank aan belastinggeld over de balk. Jongens toch.

  • Philip Van Daele

    Dus voor een werkende komt dit neer op 400€ extra per jaar.