Nieuwe campagne moet tunnelreflex aanleren: “Afstand houden van elkaar is essentieel”

Illustratiebeeld, Kennedytunnel.
dirk laenen Illustratiebeeld, Kennedytunnel.
Het Agentschap Wegen en Verkeer lanceert een nieuwe campagne om weggebruikers te informeren over veilig rijgedrag in tunnels. Het doel van de campagne is het aanleren van een tunnelreflex: wanneer je in een tunnel rijdt, moet je onmiddellijk meer afstand houden van je voorligger.

"Een veilige volgafstand van je voorligger houden is een gemakkelijke maatregel om veiliger te rijden", verduidelijkt minister van mobiliteit Lydia Peeters. "Zeker in tunnels, waar de zichtbaarheid en ruimte sowieso beperkter zijn, is het essentieel dat weggebruikers voldoende afstand houden van elkaar."

In de zes belangrijkste Vlaamse tunnels (Kennedytunnel, Craeybeckxtunnel, Beverentunnel, Tijsmanstunnel, Vierarmentunnel en Liefkenshoektunnel) gebeuren jaarlijks zowat 200 ongevallen en 180 incidenten, vooral pech en verloren lading. Deze zijn in eerste instantie nefast voor de verkeersveiligheid, maar brengen vaak ook schade toe aan de tunnelinfrastructuur. 

De campagne start vandaag en loopt op de affiches langs snel- en gewestwegen en op sociale media. Naast een veilige volgafstand lanceert het Agentschap Wegen en Verkeer in juli nog twee thema's rond tunnelveiligheid: wat te doen bij pech en wat te doen bij brand in een tunnel. 




13 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Diederik Damen

    Maar stop aub toch is met iedere keer weer een nieuwe campagne en focus nu toch is op de kern van de problemen —> Belgische weg infrastructuur!! De snelwegen zijn hier zo gevaarlijk aangelegd en de kruispunten en stoplichten evenzeer slecht aangelegd en afgesteld. Focus daar is op, neem een voorbeeld aan de omringende landen qua infrastructuur

  • Wesley De Cock

    Ja, want ze werken het zeker niet in de hand dat auto's korter op elkaar rijden door net voor de tunnel flitspalen te zetten en de toegelaten snelheid aanzienlijk te verlagen (zelfs al is er geen verkeer, nog wordt de snelheid verlaagd. Ook met dynamische verkeersborden). Of hoe jezelf tegen te spreken?

  • Patrick Marinus

    Probeer dat eens wijs te maken aan, vooral buitenlandse, vrachtwagenchauffeurs. Eens de flitspaal aan de ingang van de Kennedytunnel voorbij gaat het gas er terug op. Ze zouden ze je zelfs nog duwen om toch nog sneller ter bestemming te zijn. 70km per uur? Geen tijd voor!

  • Patrick Marinus

    Probeer dat eens wijs te maken aan, vooral buitenlandse, vrachtwagenchauffeurs. Eens de flitspaal aan de ingang van de Kennedytunnel voorbij gaat het gas er terug op. Ze zouden ze je zelfs nog duwen om toch nog sneller ter bestemming te zijn. 70km per uur? Geen tijd voor!

  • albert poelmans

    wat haalt het uit als je zelf afstand houdt maar je achterligger een bumperplakker is?