Nieuwe Brusselse spoortunnel op tafel

De New North South Link (NSL), zoals het project intern heet, moet een oplossing bieden voor de verzadiging op de Brusselse Noord-Zuidas.
Dieter Nijs De New North South Link (NSL), zoals het project intern heet, moet een oplossing bieden voor de verzadiging op de Brusselse Noord-Zuidas.
Spoorwegnetbeheerder Infrabel legt een plan op tafel om een tweede spoortunnel te boren langs de Brusselse Noord-Zuidverbinding. Dat blijkt uit documenten die op de raad van bestuur kwamen en die De Tijd kon inkijken.

De New North South Link (NSL), zoals het project intern heet, moet een oplossing bieden voor de verzadiging op de Brusselse Noord-Zuidas. Door de huidige tunnel met zes sporen, ingehuldigd in 1952, rijden in de spits tot 88 treinen per uur, amper minder dan het maximum van 96. Als in de flessenhals een probleem opduikt, leidt dat tot enorme vertragingen. Het succes van het treinverkeer en de uitrol van het Gewestelijk ExpresNet (GEN) maken een capaciteitsgroei van 30 à 50 procent noodzakelijk.

Infrabel en de NMBS voeren hierover een haalbaarheidsstudie uit. Voor 2020-2040 zijn drie actieterreinen vastgelegd. Allereerst kan op de bestaande as winst worden geboekt door de sporen minder te laten kruisen en de treinen beter te verdelen over de verschillende kokers. Ook kunnen meer treinen de ringsporen rond Brussel gebruiken. Maar op lange termijn wordt gekeken naar een nieuwe ondergrondse verbinding.

Internationale treinen apart

De NSL moet internationale treinen apart door de hoofdstad sluizen, zodat er meer ruimte komt voor de nationale treinen. Infrabel schuift voor de nieuwe koker twee trajecten naar voren: van Brussel-Zuid tot Brussel-Noord, of een tunnel van Brussel-Zuid direct naar Schaarbeek, dat in dat geval uitgroeit tot het tweede internationaal station. 

Aan het project hangt volgens het document een prijskaartje van 2 miljard euro. De werken zouden ongeveer tien jaar duren.

Infrabel beklemtoont in de krant dat nog niets beslist is en dat het om een plan op zeer lange termijn gaat.

De New North South Link (NSL), zoals het project intern heet, moet een oplossing bieden voor de verzadiging op de Brusselse Noord-Zuidas.
Baert Marc De New North South Link (NSL), zoals het project intern heet, moet een oplossing bieden voor de verzadiging op de Brusselse Noord-Zuidas.



25 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Johan Billiet

    Had al voor 20 jaar mee begonnen moeten zijn om (inter)nationale reizigers, buitenlandse bezoekers,..in volwaardig en die naam waardig Centraal Station en dus ook het centrum van Brussel te laten toekomen ipv in dat donker hol alternatief dat smerig Zuid station...Gewoon even kijken de grens over hoe het wel kan en eigenlijk ook moet..

  • Benny Raes

    We zijn maar een scheet groot, maar ze willen alles in Brussel steken. Het zou beter zijn om al die bureaus uit Brussel te halen en te verdelen over het grondgebied. Het spoor zou beter renderen, de dagelijkse files zouden verdwijnen en veel mensen zouden dicht bij hun werk kunnen wonen. Die extra tunnel zal vele miljarden meer kosten, de ondergrond is slecht en ze moeten onder de metro door. Het zal een enorme uitdaging zijn die veel zal kosten en nooit kan teruggewonnen worden.

  • Hendrik Goris

    wendelin deppe, Steven Loyens, welkom bij de club van voorstanders van pendeltreinen tussen Noord en Zuid. Dus stoppen in Brussel Zuid of Noord en dan overstappen op treinen die enkel heen en weer rijden tussen Zuid en Noord. En voor de rest meer rechtstreekse treinen niet door Brussel. Voilà, wij hebben het probleem opgelost voor véél minder dan een miljard.

  • Jef Heffens

    Het wordt ook tijd dat ze eens een serieus ondergronds metronetwerk uitbouwen in Antwerpen.

  • wendelin deppe

    Die extra tunnel is helemaal niet nodig als de meeste treinen maar zouden rijden tot Noord of Zuid en dan terugkeren van waar ze komen. Op die manier worden de vertragingen ook beperkt tot waar de problemen zich werkelijk voordoen. Tussen Noord en Zuid kunnen gewoon op vier van de zes sporen geautomatiseerde pendeltreinen zonder machinist rijden.