Nieuw systeem moet cargotrafiek luchthaven Zaventem vergemakkelijken

PHOTO_NEWS
Brussels Airport heeft een speciaal platform ontwikkeld dat de cargotrafiek naar de luchthaven moet aanzwengelen. Het vernieuwende is dat data van alle mogelijke spelers in de logistieke keten wordt gecentraliseerd in de cloud. Die aanpak moet komaf maken met de complexe en dure manier waarop die data momenteel wordt uitgewisseld. Volgens Steven Polmans, hoofd van cargo op Brussels Airport, kan het platform Brussels Airport opnieuw op de kaart helpen zetten als vrachtluchthaven. Dat vertelde hij gisteren in de marge van de Vlaams-Nederlandse handelsmissie naar Atlanta.

Brucargo, de vrachtafdeling van Brussels Airport, heeft moeilijke tijden doorgemaakt, onder meer door het vertrek van koerierbedrijf DHL. De luchthaven ging van 850.000 ton in 2005 naar 400.000 ton in 2010. Dit jaar gaat de luchthaven wel opnieuw richting 500.000 ton, maar om de trafiek verder op te krikken rekent de luchthaven op het nieuwe 'Cargo Community Platform'.

Het idee is dat allerlei data van spelers in de logistieke keten worden verzameld in de cloud. De dataverzameling gebeurt via Nallian, een startup uit Keerbergen. "Door alle data in realtime en op een transparante manier te verzamelen, kunnen we veel gerichter en efficiënter werken", legt Steven Polmans uit. Vroeger ging er veel tijd en geld verloren aan het verzamelen en uitwisselen van informatie op papier. Die complexiteit maakte het niet alleen duur, maar maakte de kans op (dure) fouten ook groter.

Volgens Polmans is er jaren aan de voorbereiding van het platform gewerkt. Nu is het cloud-systeem "up and running" en wordt het uitgerold. "We zijn nu de enige cargoluchthaven ter wereld die van elk pakje kan zeggen vanwaar het komt en waar het naartoe gaat", zegt Polmans. De luchthaven rekent ook op een aanzuigeffect. Wanneer mensen uit de logistieke keten merken dat het systeem de efficiëntie verhoogt, zullen meer en meer bedrijven geneigd zijn om hun goederen via Brussel te vervoeren.

Het platform moet Brussels Airport, enkele jaren geleden toch nog een beetje het 'kneusje' op cargovlak, opnieuw op de kaart zetten op het vlak van goederenvervoer. Volgens Polmans is er veel buitenlandse interesse in het systeem. "Ook hier in Atlanta bijvoorbeeld heeft men de demo van het platform opgevraagd", aldus Polmans.