Ga naar de mobiele website
^ Top

Niet zijn bevoegdheid, wel zijn bezorgdheid

PEETERS WIL MOTARDS OP BUSSTROKEN LATEN RIJDEN, MAAR VINDT WEINIG MEDESTANDERS

Kris Peeters in zijn motoruitrusting.
Photonews Kris Peeters in zijn motoruitrusting.
Als het van vicepremier Kris Peeters afhangt, rijden er binnenkort ook motoren op de busstrook. Niet zijn bevoegdheid, maar als motorrijder wel zijn bezorgdheid. Alleen is Vlaams minister Ben Weyts - die wél bevoegd is - niet geneigd om daar snel werk van te maken.

Het voorstel van Kris Peeters (CD&V) is niet nieuw - meer zelfs: het mag in principe al sinds 2011. De vicepremier pleit er nu voor dat er eindelijk gevolg gegeven wordt aan de aangepaste wegcode. Staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V) maakte het toen voor motorrijders mogelijk om gebruik te maken van rijstroken die voorbehouden zijn voor het openbaar vervoer. Op die manier kunnen ze zich vlotter verplaatsen en wordt het gebruik van een motor aantrekkelijker. Een goede zaak, want de files zouden met liefst 40 procent dalen als 10 procent van de automobilisten hun voertuig inruilen voor een tweewieler. Dat blijkt uit een studie van Transport & Mobility Leuven.


In de praktijk is er van Schouppes aanpassing van de wegcode nog niets in huis gekomen. Wegbeheerders, bijvoorbeeld het Agentschap Wegen en Verkeer op gewestwegen, mogen autonoom beslissen of motoren zijn toegestaan op de busstrook. En dat vertikken ze.

Mobiliteitsorganisaties

JA


Het voorstel van Peeters is nochtans muziek in de oren van automobiel- en tweewielerfederatie Febiac. Dat pleit daar al langer voor. Afgevaardigd bestuurder Luc Bontemps: "Het is niet ernstig dat de capaciteit van die busstroken amper gebruikt wordt. Het beleid moet druk zetten op de openbare vervoersmaatschappijen. Het lijkt op den duur wel alsof De Lijn en MIVB het principe blokkeren, omdat ze er belang bij hebben dat automobilisten in de file staan."


Febiac wijst er ook op dat de maatregel in Londen voor vlotter én veiliger verkeer gezorgd heeft. Het ijvert ervoor om de situatie in ons land ten minste te onderzoeken. "Met enkele proefprojecten kunnen we echt meten wat het effect is van die stroken, of er veiligheidsrisico's zijn en wat het betekent voor de doorstroming van het verkeer en de bussen."


Ook Touring pleitte er eerder al voor om motors op busstroken te laten rijden: "Het zou het verkeer vlotter laten verlopen voor iedereen."

BIVV

JA MAAR...


Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) is niet per se tegen, maar staat niet te springen om motorrijders op iedere busstrook toe te laten. "Er zijn toch enkele mogelijke nadelen", zegt woordvoerder Stef Willems. "Zo weten buschauffeurs perfect aan welke snelheid ze moeten rijden als ze auto's inhalen, motorrijders krijgen zo'n opleiding niet. Er kunnen ook onveilige situaties ontstaan doordat er een grote acceleratiekloof tussen bussen en motorrijders gaapt."

De Lijn

NEE


Het schoentje wringt volgens Kris Peeters vooral bij de vervoersmaatschappijen De Lijn en MIVB. "Zij zeggen: 'De busbaan is van ons, en al wie er bijkomend gebruik van maakt, zorgt voor hinder'. Toch ben ik voorstander van het systeem en wil ik het dan ook bespreken met collega's in de verschillende regeringen." Peeters denkt aan motoren op busstroken als algemene regel, met uitzonderingen waar het niet mag. Het omgekeerde systeem, dus.


De Lijn vreest ook dat één uitzondering de deur voor andere opent. En dat de busbanen op den duur zullen dichtslibben. "Dan komt onze stiptheid in het gedrang", zegt de vervoersmaatschappij.

Vlaams minister Weyts

NEE


Febiac mag er dan wel voor pleiten dat de overheid druk zet op de openbare vervoersmaatschappijen, dat zal in Vlaanderen alleszins niet voor morgen zijn. Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) is allesbehalve pro. "De busbanen zijn in de eerste plaats bedoeld voor collectief vervoer en dat is de motor nu net niét. Bovendien is de motor nu al het voertuig dat het minste last heeft van de file en het vlotst door het verkeer kan."

Meer over


Meld een bug