Negen permanente controleplaatsen voor overladen vrachtwagens

UNKNOWN
Er komen in Vlaanderen negen plaatsen waar vrachtwagens en autobussen automatische zullen worden gecontroleerd op hun asbelasting. Het systeem Weigh-in-Motion (WIM) moet de schade aan de wegen, met hinderlijke herstellingwerken tot gevolg, beperken.

De nieuwe controleplaatsen bestaan uit een automatische weegbrug onder het wegdek. Als er overladen vrachtwagens passeren, worden ze afgeleid naar een tweede weegbrug. De negen systemen samen kosten 1,8 miljoen euro. Het eerste systeem werd vandaag in Brugge in gebruik genomen.
 
"Het nieuwe systeem heeft een dubbele doelstelling", zegt Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V). "We willen door minder overladen vrachtwagens meer verkeersveiligheid bereiken. Daarnaast willen we de schade aan de wegen verminderen door een meer gecoördineerde actie tegen overladen vrachtwagens. Wanneer een as van een vrachtwagen overladen is met 20 procent, zorgt dit voor dubbel zoveel belasting en beschadiging aan de weg. Via de vaste meetplaatsen, willen we de pakkans aanzienlijk verhogen."
 
De negen weegsystemen komen langs de E40 in Brugge, Erpe-Mere en Tienen; de E17 in Waregem en Kruishoutem; de E19 in Schoten; de E313 in Geel en Lummen en op de N16 in Puurs. "Uit een proefopstelling op de E313 in Ranst bleek dat 1 op de 40 vrachtwagens overladen was. Tien procent was te zwaar geladen op één as", zegt Crevits. "Daaruit bleek duidelijk de nood aan een nieuwe aanpak."
 
De nieuwe meetbruggen zullen zorgen voor een effectievere aanpak. De visuele controle door inspecteurs wordt vervangen door exacte metingen. Die vermijden dat niet-overladen vrachtwagens uit het verkeer worden genomen. Vrachtwagens die maar een beetje overladen zijn, zullen nu ook worden opgemerkt. (belga/adv)