Nederlands gaat erop achteruit bij leerlingen in basisonderwijs

Illustratiebeeld
Hollandse Hoogte / Roel Burgler Illustratiebeeld
Meer dan acht op de tien leerlingen haalden in 2018 op het einde van het zesde leerjaar, de eindtermen voor Nederlands. Het gaat dan om begrijpend lezen en luisteren. Daarmee zijn de resultaten minder goed dan in 2013, toen nog negen op de tien de eindtermen haalden. Dat blijkt uit de resultaten van de peiling Nederlands die Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits vandaag voorstelde.

Aan de peiling Nederlands namen meer dan 3.000 leerlingen uit 119 basisscholen uit heel Vlaanderen deel.
Uit de resultaten blijkt dat 84 procent van de leerlingen op het einde van het basisonderwijs de eindtermen voor lezen haalden en 82 procent voor luisteren. In 2013 lag de score met respectievelijk 92 en 87 procent hoger.

Factoren die meespelen
Meisjes halen over het algemeen vaker de eindtermen dan jongens. Ook wie thuis Nederlands spreekt of opgroeit in een gezin met een hogere sociaal-economische status scoort beter. Opvallend is ook dat het gebruik van bepaalde handboeken invloed heeft op het niveau van leerlingen, net zoals de onderwijservaring van de leerkracht.

Volgens Crevits zijn het nog altijd goede resultaten. "Het toont aan dat onze leraren knap werk leveren", aldus de minister. "Toch komen ook een aantal duidelijke aandachtspunten naar boven. Het is belangrijk dat scholen actief werk maken van het versterken van de kwaliteitscultuur, leerwinst bij elke jongere in haar brengen en dat de resultaten van elke peiling gedeeld worden met pedagogische begeleidingsdiensten en de onderwijsinspectie."

Concreet komt er standaard een nieuw vak in de lerarenopleiding om Nederlands aan te leren aan kinderen die thuis een andere taal spreken. 




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • oswald billiet

    Je moet de vinger op de wonde leggen en die is de smartphone. Daar is verslaving bezig, zoals pokemondrama's etc. Maar daardoor ze lezen niet meer, wegens niet interessant en tijdrovend. Ik pleit voor het terug invoeren van wat vroeger heette het " kantonnaal examen" op het einde van het zesje jaar. Dit was een nationaal examen in alle vrije en gemeentelijke scholen en op hetzelfde tijdstip .Elke school was daar zeer om bekommerd voor hun resultaten.

  • Catherine MISTIAEN

    Lagere school 1969 - 1975: wij moesten elke week een opstel schrijven in het Nederlands. Wij kregen ook al Frans vanaf het 1ste studiejaar. Ook regelmatig PMS-testen gedaan in het basisonderwijs toen. Een multiple-choice test invullen is plezant. Een opstel schrijven vind ik véél moeilijker.

  • jan pharma

    Zolang ze thuis geen nederlands spreken zal de hele samenleving hier er op achteruit gaan...

  • Johan Vercarre

    Met dank aan Crevits en de inrichtende machten. Hadden ze niet begonnen met dat stom vso, dan was onderwijs niet zo belabberd de dag van vandaag. Stelletje amateurs, en dat al bijna 40 jaar lang !

  • Fons Casteels

    Van 92% naar 84% en van 87% naar 82%. en wat zegt de minister? "We zijn nog altijd goed bezig". Nee, mevrouw Crevits. Als we vorig jaar 92% haalden, dan ligt de lat op 92M. En niet op 84%. En dan is 9% achteruitgang wél een drama.