Na de brommer nu ook de fiets opfokken: e-bike eenvoudig om te bouwen tot trapraket op wielen

ANP
Nu de elektrische fiets erg populair is geworden, ook bij jongeren, keert een berucht fenomeen uit het bromfietstijdperk terug: opvoeren. Het is illegaal, maar je gaat - net als vroeger - ineens wel lekker hard.

Niet alleen senioren, ook jongeren zien de e-bike in toenemende mate als ideaal vervoermiddel. Nu de eerste e-bikes ook tweedehands worden verkocht, zijn ze al helemaal betaalbaar voor de jeugd. Die vindt echter dat het wel wat harder mag dan 25 km/u. Het opvoeren van elektrische fietsen gaat relatief gemakkelijk: het internet staat vol met producten en handleidingen om van je elektrische fiets in no-time een raket op wielen te maken. En de verkopers van deze producten kunnen niet worden aangepakt. Immers; ze benadrukken dat je met de opvoersets alleen op afgesloten terrein mag rijden en niet op de openbare weg.

Op dit moment zijn er twee categorieën. De ‘gewone’ elektrische fiets die is begrensd op 25 km/u en de speed-pedelec, die vaak pas stopt met ondersteunen bij een snelheid van 45 km/u. Die snelle e-bikes vallen voor de wet onder de categorie ‘bromfietsen’. Dat betekent dat ze een nummerplaat nodig hebben en dat een fietshelm verplicht is. Ook moeten de berijders minimaal 16 jaar oud zijn en een rijbewijs hebben. Veel jonge bezitters van de ‘gewone’ elektrische fiets willen graag ook iets meer snelheid. Dat kan door met een simpel stukje elektronica de begrenzer te omzeilen, waarna de motor ook als je de grens van 25 km/u passeert vrolijk door blijft gaan.

Omzeilen

Er zijn diverse webshops die deze ‘dongles’ aanbieden, vaak inclusief een handleiding waarmee je de modificatie zelf kunt uitvoeren. De meeste tuning tools maken gebruik van de techniek van ‘frequentie-halvering’. Dit betekent dat het signaal van de snelheidssensor in het achterwiel van de e-bike boven een bepaalde snelheid (ca. 15 km/h) gehalveerd wordt doorgegeven aan de elektronica van de motor. Daardoor denkt de controller dat je bijvoorbeeld 14 km/u fietst, terwijl dit in werkelijkheid 28 km/u is.

Gevaarlijk

Bosch, fabrikant van veel e-bikesystemen, raadt de aanschaf van deze sets af en ook andere fabrikanten zijn fel gekant tegen deze illegale praktijken. Het opvoeren kan volgens Bosch leiden tot een groot risico op beschadiging van de motor of kortere levensduur van het systeem. Ook gaat de garantie verloren bij het zelf aanpassen- of laten aanpassen van je e-bike. Verder heeft het opvoeren niet alleen invloed op de veiligheid van de gebruiker, ook andere weggebruikers kunnen op deze manier in gevaar worden gebracht. Bij ongevallen kan dit leiden tot aansprakelijkheidsstelling en eventueel gerechtelijke vervolging.




44 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Johan Vandekerckhove

    Gewoon een helm verplichten ...elektrisch of benzine ....motor is motor .

  • Jan Vanachter

    Ik heb op al mijn fietsen bel en licht. Ik vind dat noodzakelijk. Ik vind ook dat er controles moeten komen en dat het niet mag blijven bij alleen maar regelgeving. Het gewicht van bel en led licht is tegenwoordig verwaarloosbaar.

  • DIRK RASSCHAERT

    Het grootste probleem is niet de snelheid maar de onbekwaamheid van de meeste mensen om met zo'n vehikel te rijden. En in antwoord op het feit dat sommigen vragen of ze dan zo'n belachelijke helm moeten dragen : elke zichzelf respecterende fietstoerist zou een fietshelm van goede kwaliteit moeten dragen want anders ben je gewoonweg ongelooflijk dom bezig.

  • willy cornille

    En wat als ik met een correcte elektrische 25km/h fiets sneller ga en dit op eigen kracht, wordt ik dan ook beboet ?

  • Bert Camps

    Ik versta die kerels niet met een snelle e-bike, je maakt je onsterfelelijk belachelijk met zo een ding! Oftwel ben je mans genoeg en koop je een degelijke fiets zonder hulpmiddeltjes en probeer je de snelheid te evenaren, ofwel koop je een scooter en begeef je je op de weg. Be a man!