N-VA wil van bij start nieuwe regering vliegwet voor Brussels Airport

photo_news
N-VA wil dat de vliegwet voor Brussels Airport, die de vliegroutes en -procedures vastlegt, van bij de start van de nieuwe regering op papier staat en onmiddellijk bij het parlement ingediend wordt. 

Dat was het antwoord van Vlaams minister Ben Weyts, bevoegd voor Mobiliteit, op vragen die gesteld werden door Actie Noordrand, die actiecomités tegen vliegtuiglawaai groepeert uit de Noordrand van Brussel.

Actie Noordrand bevroeg de partijen of zij achter de de uitvoering van het vonnis staan dat een Brussels rechter op 30 mei vorig jaar uitsprak en waarbij deze de Belgische staat veroordeelde om op straf van forse dwangsommen binnen 90 weken de aanpassingen aan de vliegroutes ongedaan te maken die ex-staatssecretaris Wathelet in 2013-2014 doorvoerde. De rechter legde de overheid ook op om een Staten-Generaal te organiseren met politieke en andere belanghebbenden. De Staat tekende geen beroep aan. Dat deden gemeenten zoals Wezembeek-Oppem wel. Van de Staten-Generaal kwam tot dusver niets in huis.

Gelijke lusten, gelijke lasten

In zijn antwoord spreekt Weyts zich niet uit over het vermelde vonnis, maar beklemtoont hij wel dat de nieuwe vliegwet moet uitgaan "van het beginsel ‘gelijke lusten, gelijke lasten’ en van objectieve, ongekunstelde principes, dus ook zonder het vrijwaren van geprivilegieerde no fly-zones in het Brussels Gewest". 

"De Brusselse geluidsnormen zijn deloyaal en ronduit egoïstisch. Als deze onverkort gehandhaafd blijven, dan dient de financiering van het Brusselse Gewest ook maar op tafel te komen", aldus Weyts.

Nooit op ministerraad

In hun reactie scharen Kris Peeters en Sonja Becq zich namens CD&V achter de uitvoering van het vonnis en halen hierbij uit naar federaal minister van Mobiliteit Bellot (MR) "die er nooit werk van gemaakt heeft". "Het dossier is nooit op de ministerraad gebracht. De terugkeer naar de situatie voor het plan-Wathelet is essentieel om de rust in dit dossier te herstellen". CD&V pleit voor een vliegwet met hierin een evenwichtige geografische spreiding van de vluchten. "We vertrekken van maximaal vliegen op bestemming omdat dit globaal leidt tot minder brandstofverbruik en vervuiling", aldus Peeters en Becq.

Geen nachtvluchten meer

Ook Groen is voor de uitvoering van het vonnis en een evenwichtige spreiding. De partij is tevens voorstander van een afbouwplan voor nachtvluchten zodat tegen 2025 geen vliegtuigen meer 's nachts opstijgen of landen. Per luchthaven dient tevens een emissieplafond voor CO2 en andere polluenten te worden ingesteld. Er dient ook meer geïnvesteerd in internationaal treinverkeer en de vervanging van korte afstandsvluchten door treinritten. "Groen steunt ook de uitbreidingsplannen van Brussels Airport niet", aldus Johan Malcorps, Bart Staes en Karine Metens.

Eerlijke spreiding

In korte reacties laten ook Open Vld en sp.a weten voorstander te zijn van een eerlijke spreiding van het vliegtuigverkeer waarbij ook het Brussels Gewest zijn deel van de hinder op zich neemt. "De veiligheid van de vliegtuigen en de leefbaarheid voor omwonenden moeten centraal staan", aldus Diederik Pauwelyn (Open Vld). Terwijl Open Vld zich niet uitspreekt over het vonnis staat Bert Anciaux (sp.a) wel achter de uitvoering. "De omleiding van vliegtuigen boven de Noordrand dient ongedaan gemaakt. Er mogen geen geprivilegieerde zones zijn, ook niet als daar adellijke dames en heren wonen. De hinder moet vooral aan de bron beperkt te worden", aldus Anciaux.




11 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gerry Cle

    Waarom geen fusie van Zaventem met Charleroi zodat alle uitbreiding, nachtvluchten en goederenvervoer zoveel mogelijk weggehaald worden uit de dichtbevolkte Brusselse regio? Dit zou tevens de Brusselse en Waalse economie stimuleren.

  • Jan Boden

    Bij Groen willen ze eigenlijk dat er zoveel mogelijk verdwijnt, want wat niet bestaat kan ook niet vervuilen.

  • Luc Deville

    Wat heeft de N-VA belet om een oplossing te zoeken voordat ze uit de regering Michel gevlucht zijn? Waaron hebben zij niet de minister van mobiliteit niet opgeëist bij de vorming van de federale regering? Als ze toch zo pro Vlaanderen zijn waarom hebben ze de Vlaamse Rand dan 4,5 jaar op alle gebied laten stikken? Behalve klagen als een of ander bord eentalig Frans of tweetalig zijn hebben ze niets gedaan met als beste voorbeeld de vliegroutes.

  • Jan Sierens

    Onder het uitgangspunt gelijke lusten gelijke lasten, wil men maximaal spreiden. Met als gevolg dat er overal overlast is. Men zou beter duidelijk vastleggen waar de vliegroutes liggen inclusief de tijdslots en rond die routes de bewoning beperkt houden en isolatie premies geven. Men maakt dezelfde fout als met de lintbebouwing waardoor sociale woningen meestal in wijken liggen, maar de middelklasse op doorgaande moet bouwen. En stop toch eens de mythe van goedkope bouwgrond, echt afgezaagd.

  • Jean-Pierre Robbens

    Groen denkt weer niet na, geen nachtvluchten wil zeggen meer vluchten tijdens de dag. Want de cargo vluchten die 's nachts vliegen moeten dan tijdens de dag vliegen waardoorvhetvtijdens de dag nog drukker wordt en dus ook gevaarlijker. Ik denk niet dat die groene weten hoe druk het nu al is en zeker tijdens de zomermaanden. Dat ze maar eens gaan kijken bij belgacontrol.