N-VA wil ondersteunende maatregelen voor Gentse ondernemers: "Gent heeft imago van stad die haar bezoekers niet langer welkom heet"

Het circulatieplan in Gent ging van start in april.
Wannes Nimmegeers Het circulatieplan in Gent ging van start in april.
N-VA wil dat het Gentse stadsbestuur maatregelen neemt om ondernemers te ondersteunen bij de negatieve gevolgen van het circulatieplan. Uit een Unizo-enquête blijkt dat ongeveer de helft van de Gentse ondernemers de omzet van zijn handelszaak zag dalen. "De enquête bevestigt waarvoor we waarschuwden", klinkt het bij N-VA. "Het nieuwe mobiliteitsplan heeft een negatieve impact op de Gentse economie." 

Schepen voor Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) nuanceert: "Ik stel vast dat de helft een verbetering ziet, de andere helft een verslechtering." De indruk dat Gent onbereikbaar zou zijn, "heeft te maken met het gekrakeel rond de invoering van het circulatieplan."

Lagere parkeertarieven

N-VA - de grootste oppositiepartij in Gent - vraagt lagere parkeertarieven en een vereenvoudigd vergunningensysteem voor handelaars. "Maar de parkeertarieven zijn niet hoger dan die van Antwerpen", zegt Watteeuw. "We moeten mensen wel helpen om de juiste parkeergarages te kiezen, want die in het centrum zijn vaak duurder."

"Gent heeft het imago van een stad die haar bezoekers niet langer welkom heet", aldus N-VA. Een beeld dat de schepen erkent. "De indruk dat Gent niet bereikbaar is, leeft sterk. De mensen zijn dat beu, ook handelaars. Het is tijd we samen opnieuw positief in beeld komen. Gent is bereikbaar, ook voor wie geen alternatief heeft voor de wagen." 

Imagocampagne

De schepen belooft pijnpunten bij sommige park&rides en bepaalde lijnen van het openbaar vervoer in samenspraak met Gentse ondernemers te verbeteren. "Sommigen hebben aangestuurd op een destructief debat rond het circulatieplan, dat heeft mensen afgeschrikt", aldus Watteeuw. 

Het Gentse stadsbestuur voorziet in zijn begroting van volgend jaar 250.000 euro voor een imagocampagne in de Gentse randgemeenten. "Dat mag ook tot aan de provinciegrenzen of daarbuiten", zegt Watteeuw. "Ik ben ervan overtuigd dat we de kar kunnen keren."




30 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Karel Van Geel

    Wanneer het lot van een stad afhangt van rood en groen dan zijn al wie dat onderneemt en en door arbeid zorgt voor een hogere levensstandaard het slachtoffer terwijl het profitariaat en gelukzoekers koning zijn.

  • Johan Billiet

    Misschien parkings beduidend goedkoper maken en circulatieplan finetunen. Heb geen probleem, als ik naar een betaalbare parking wordt geleid, een 10-tal minuutjes te voet te gaan (evtl tram/bus) tot stadscentrum zonder lawaai, stank, verkeerschaos en risico ondersteboven gereden te worden...

  • Bie Marco

    Door de wiwrwar in Gent worden vooral boetes uitgedeeld. Daarom heeft het stadsbestuur graag dat er veel volk van buitenaf komt. Zelf mijd ik de stad als de rotte pest en de paar die ik ken en al een boete gekregen hebben denken er vast ook zo over.

  • Sobek Wessels

    Een stad zonder mensen van Buitenaf is Geen stad meer maar een spookpaleis ! Geld geven aan bedrijven en zelfstandige is niet aan de orde die krijgen al genoeg subsidies kortingen en voordelen uit de vetpot die door de werkmensen betaald wordt !! De Politiek heeft dit Circulatieplan opgedrongen dan moet de Politiek de Kosten maar uit eigen zak betalen !!

  • Hugo Van Haevre

    Weer zo een fantastisch IDEE van een van de Groen, om iets dat goed draaide stuk te maken daarin zijn ze echte kraks, en Antwerpen volgt het zelfde voorbeeld met zijn LEZ ZONE