N-VA wil NMBS gedeeltelijk privatiseren

Belga
N-VA heeft een wetsvoorstel ingediend om spoorwegmaatschappij NMBS deels te privatiseren. De partij wil een privépartner aan boord, om de NMBS voor te ­bereiden op de liberalisering van het spoor­verkeer. Dat schrijven Gazet Van Antwerpen en Het Nieuwsblad.

Ons land moet van Europa tegen 2023 concurrentie toelaten op het spoor. In het voorstel van N-VA blijft de overheid meerderheidsaandeelhouder, naar het voorbeeld van Proximus en Bpost. Daarnaast wil N-VA van het vervoersplan én het beheer van de stations een regionale bevoegdheid maken.

Van de ­partijen die nog in de running zijn voor een ­federale regeringsvorming, zijn PS en sp.a ­tegen privatisering, Open Vld is wél voorstander van de ­inbreng van een privéaandeelhouder. “Sp.a verzet zich tegen de uitverkoop van de NMBS aan een private partner. De ervaring in het Verenigd Koninkrijk - het enige land in de Europese Unie waar het spoor volledig geprivatiseerd is - leert dat dit leidt tot minder dienstverlening en hogere ticketprijzen”, zegt sp.a-Kamerlid Joris Vandenbroucke.

“Uitverkoop”

Hij hekelt dat de regering-Michel vijf jaar heeft verloren om de NMBS te moderniseren en klaar te maken voor de toekomst. “Sp.a staat klaar om werk te maken van een performanter spoorbedrijf, maar van een uitverkoop kan geen sprake zijn”, benadrukt Vandenbroucke.

Ook Groen verzet zich tegen privatiseren. Dat zou leiden tot duurdere tickets en slechtere dienstverlening, vreest Kamerlid Kim Buyst. De partij wil daarentegen meer investeren in het openbaar vervoer en wil ook de piste van een tweede Noord-Zuidas onderzoeken, waarvan sprake is in een document van spoornetbeheerder Infrabel.

Noord-Zuidas

“Langer niets doen, is geen optie meer. Er moet een oplossing komen voor de drukke Noord-Zuidas. Zeker als we het spoorverkeer willen doen groeien en de mobiliteitsknoop willen ontwarren. Uit een studie is gebleken dat er meerdere mogelijkheden zijn om Noord-Zuidas aan te pakken. Groen opent graag de dialoog met Infrabel in de bevoegde Kamercommissie over hun visie en plannen”, aldus Buyst.

N-VA is op zich niet tegen het plan, maar vraagt zich af of het de beste piste is wanneer de kosten tegen de baten worden afgewogen. Kamerlid Tomas Roggeman wijst erop dat in het verleden al opties op tafel hebben gelegen als alternatief voor de Noord-Zuidas. Ook rijst de vraag of de cadans op die as niet kan worden verhoogd.

Zware investeringen

Mocht er toch een nieuwe spoortunnel komen, dan zal dat zware investeringen vergen, gaat Roggeman voort. Hij verwijst naar een studie van Infrabel uit 2012, waarin sprake was van een bedrag tussen 3,6 en 5,2 miljard euro. “Een capaciteitsverhoging kan je realiseren met zowel de infrastructuur als met de exploitatie ervan. Het zou logisch zijn dat beide grote spoorbedrijven gezamenlijk overleggen over de mogelijkheden. De minister van Mobiliteit kan daarin een initiatief nemen”, vindt Roggeman.

Op het kabinet van ontslagnemend minister van Mobiliteit François Bellot (MR) noemt men het logisch dat Infrabel studies en onderzoeken uitvoert rond het treinverkeer, maar wil men verder geen commentaar kwijt.




35 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gino Denil

    Private bedrijven nemen de winstgevende gedeelten over en verhogen de prijzen. De verlieslatende delen laten ze aan de overheid. En de belastingbetaler is nog meer de klos.

  • james vroman

    past in hun plannen auto rijden onbetaalbaar maken en de markt van trein tickets in hun bezit krijgen ..een koe die veel melk zal geven ..

  • Marcel Willems

    goed Wanneer zullen de Vlamingen eens beseffen dat NVA ;OVLD?niet voor de gewone mens staan .Privatiseren bv is enkel goed voor de bedrijven die het overnemen .Mijn neef woont UK en weet er alles van .Duur ,slecht onderhouden en niet stipt door de vele panne's.Laat u niet overbluffen door migratie en appart Vlaanderen .Belgie is één land en al het andere is zuiver politiek spel

  • Gerry Cle

    Openbaar vervoer is een dienstverlening die de overheid moet garanderen en geen 'op winst beluste ondernemers'. Stop met die neo liberale sprookjes dat schenkingen aan ondernemers goed zijn voor het welzijn van iedereen.

  • Kristof Reekmans

    Als de spoorwegen geprivatiseerd worden betekent dit dan ook dat er 4 miljard minder overheidsgeld nodig is en dat de belastingen omlaag kunnen? Anders, laat het maar...