Motorhelmen scoren goed in Touringonderzoek naar veiligheid

Motorhelmen scoren goed op het vlak van kwaliteit, efficiëntie en veiligheid. Dat blijkt uit een onderzoek van automobilistenorganisatie Touring. Geen enkele helm scoort onder het gemiddelde. Zelfs de goedkopere referentiehelmen behalen behoorlijke resultaten.

Uitgebreid getest
Het onderzoek van Touring in samenwerking met de Duitse mobiliteitsclub ADAC werd uitgevoerd op helmen die allemaal op de Belgische markt te verkrijgen zijn en voldoen aan de Europese normen. Alle testobjecten werden onderworpen aan tests op het vlak van schokabsorptie, stabiliteit, gewicht, lichtreflectie, handigheid van verwijderen na ongeval, sterkte van het venster, optische eigenschappen van het venster, visueel veld, aërodynamica, geluidsinvloed en ten slotte gebruiksvriendelijkheid.

Beste en slechtste
De Shuberth R1 is volgens het onderzoek de beste helm. Vooral op het vlak van comfort behaalt hij een goede score. Opvallend is dat de Shuberth R1 met een kostprijs van 400 euro niet de duurste helm is van de geteste modellen. De jethelm of braincap, een halve helm zonder vizier, behaalde slechte resultaten in het onderzoek. Touring raadt af om deze helm te gebruiken omdat de kans van zware hoofd- en hersenverwondingen hoog is. Deze helmen worden dan ook niet erkend door de Europese veiligheidsnormen.

Duur vs goedkoop
Uit de resultaten blijkt dat er kleine verschillen zijn in graad van aërodynamica. De lichtste en duurste helm UVEX Helix, die 480 euro kost, is het beste bestand tegen schokken en maakt dat de halswerverkolom minder belast wordt. Touring wijst er trouwens op dat de goedkopere referentiehelmen die vanaf 30 euro verkrijgbaar zijn, ook goed scoren in het onderzoek. Behalve enkele gebreken zijn deze modellen over het algemeen veilig.

Geluidsverschillen
De optische eigenschappen en de aandampingsbescherming van het venster zijn bij alle modellen overwegend goed. Drie modellen scoren wel ronduit slecht inzake weerstand tegen krassen. Op het vlak van geluidswering stelt de vereniging grote verschillen vast. Aan 100 km per uur varieert dit van 84 dB bij het Schuberth-model tot 94 dB bij de Nolan, de Schoei en de HJC.

"Cruciaal"
In de laatste vijf jaar is de verkoop van motorvoertuigen met 25 procent gestegen. Ook in het buitenland doet dit fenomeen zich voor. Gemiddeld telt ons land 130 dodelijke ongevallen met motorrijders en 800 zwaargewonden. Dat mortaliteitscijfer ligt twee keer hoger dan bij passagiers in een wagen. Touring benadrukt daarom het belang van een goede veiligheidsuitrusting. De helm is daar een cruciaal onderdeel van.
(belga/sd)

UNKNOWN