Morgen minimale dienstverlening tijdens 48 urenstaking bij spoor

Voor het eerst wordt tijdens de 48 urenstaking van de socialistische spoorbond die morgenavond om 22 uur van start gaat, bij het spoor de minimale dienstverlening geactiveerd.
Photo News Voor het eerst wordt tijdens de 48 urenstaking van de socialistische spoorbond die morgenavond om 22 uur van start gaat, bij het spoor de minimale dienstverlening geactiveerd.
Voor het eerst wordt tijdens de 48 urenstaking van de socialistische spoorbond die morgenavond om 22 uur van start gaat, bij het spoor de minimale dienstverlening geactiveerd. ACOD diende een stakingsaanzegging in omdat niet alle spoorpersoneel op de lijst met zware beroepen bij de openbare diensten staat.

De staking wordt meteen een eerste test voor de minimale dienstverlening bij spoorstakingen. Duizenden spoorlui van spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel moesten ten laatste maandag (72 uur voor de staking) laten weten of ze zullen werken of niet. Op basis van de resultaten van die telling, die niet publiek gemaakt worden, werkt de NMBS een vervoersaanbod uit. Zodra die planning gemaakt is zal de spoorwegmaatschappij communiceren naar de reizigers.

Welke treinen zullen rijden is voorlopig nog niet duidelijk, maar een woordvoerder geeft toe dat de aandacht in de eerste plaats naar de IC-treinen zal gaan. "Maar de rest bekijken we uiteraard ook." Er zijn verschillende scenario's, gaande van alleen maar treinen op de grote assen tijdens de spitsuren, tot een scenario met ook treinen in de daluren.

Beschikbare mankracht

Het treinaanbod wordt uitgewerkt op basis van de beschikbare mankracht en zal ten laatste 24 uur voor de aanvang van de staking bekendgemaakt worden. Dat moet de reiziger de mogelijkheid geven om zijn of haar verplaatsing te kunnen organiseren.

De bonden vechten de minimale dienstverlening aan voor het Grondwettelijk Hof. Ze druist volgens hen in tegen het recht op staken.

Herwaardering treinbestuurders

Verschillende kleinere bonden hadden ook stakingen rond deze periode aangekondigd tegen een voorstel tot herwaardering van de treinbestuurders, maar hun aanzeggingen werden om procedurele redenen door HR Rail geweigerd. Als ze toch nog willen staken, moeten ze een nieuwe aanzegging indienen. Staking is dan ten vroegste in juli mogelijk.




32 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Christel Smet

    Ze zijn daar weer hoor met hun privatiseren. Dan is er nog meer file wegens afschaffen en kan iedereen de wagen in stappen en de treinritten in de spits worden onbetaalbaar. Het rijdend personeel en de mensen die in ploegen werken vallen voor mij onder zware arbeid. De rest heeft geen recht b'van spreken.

  • Jef Denijs

    Dat gaat wat worden, ben eens benieuwd... In Frankrijk werkt dat al jaren vrij goed.

  • Guust Gillisen

    Wie dagelijks de trein op moet zal het zeker beamen : op een gewone dag is het al chaos, kommer en kwel bij de NMBS. Minimale dienstverlening ? Dat bieden ze reeds alle dagen aan, en soms nog veeeel minder !

  • etienne vijverman

    waarom de files nooit zullen opgelost geraken en toenemen .....het openbaar vervoer is onbetrouwbaar ......en kost alleen pakken geld aan de belasting betaler

  • Patrick Martens

    En wat als iedereen aangeeft dat hij staakt? Hoe gaan ze het dan oplossen?