Moeten we naar nultolerantie voor alcohol achter het stuur? “Verbijsterend lakse houding van Belg kost jaarlijks honderden slachtoffers”

Getty Images/iStockphoto
Cathy Berx, de nieuwe voorzitter van het Vlaams Forum Verkeersveiligheid, wil van de strijd tegen rijden onder invloed een topprioriteit maken. Daarom pleit ze voor een nultolerantie voor alcohol achter het stuur, net zoals die nu al bestaat voor druggebruik. "De lakse houding van veel Belgen rond drinken en rijden komt neer op schuldige nalatigheid en kost jaarlijks honderden slachtoffers. Dat is onaanvaardbaar", aldus Berx.

Het pleidooi voor een nul-limiet voor drinken en rijden volgt op de confronterende resultaten van de wereldwijde ESRA-enquête die Vias Institute vorige week publiceerde. 

Mentaliteit

Daaruit bleek dat één op de vier Belgische bestuurders aangaf de afgelopen maand gereden te hebben, al zaten ze mogelijk boven de wettelijke limiet van 0,5 promille. Die score is veel slechter dan het Europese gemiddelde (13 procent) en zelfs de slechtste van de 32 bevraagde landen.

Het verschil met de best scorende landen Hongarije (4 procent), Finland (4 procent) en Polen (6 procent) is volgens Berx "enorm". "Ook ten opzichte van buurlanden zoals Nederland en Duitsland (beide 9 procent) blijkt duidelijk dat onze mentaliteit ten opzichte van alcohol achter het stuur verbijsterend laks blijft", benadrukt Berx.

Belgen doen aan 'glazen tellen' om zelf uit te maken of ze nog mogen rijden. Ze zoeken maar al te vaak de grens op, met soms fatale gevolgen voor hun eigen veiligheid en die van anderen

Glazen tellen

"Vlamingen, en bij uitbreiding Belgen, doen aan 'glazen tellen' om zelf uit te maken of ze nog mogen rijden. Ze zoeken maar al te vaak de grens op, met soms fatale gevolgen voor hun eigen veiligheid en die van anderen", zegt de voorzitter. "Een extreem lakse houding die neerkomt op schuldige nalatigheid.” 

In Vlaanderen alleen al kost rijden onder invloed jaarlijks meer dan zeventig weggebruikers het leven. Een veelvoud raakt zwaargewond, velen met levenslange gevolgen. 

"Een nultolerantie voor drinken en rijden, net zoals die nu reeds bestaat voor druggebruik in het verkeer, is het duidelijkste signaal om komaf te maken met het levensgevaarlijke glazen tellen. Ook de pakkans moet verder stijgen", verduidelijkt Berx.

Gouverneur Cathy Berx bij de politie tijdens een WODCA-controle in Brecht (Archiefbeeld).
Klaas De Scheirder Gouverneur Cathy Berx bij de politie tijdens een WODCA-controle in Brecht (Archiefbeeld).

Positieve gevolgen

Vier Europese landen hanteren op dit ogenblik een strikte nul-limiet voor alle bestuurders: Tsjechië, Hongarije, Slovakije en Roemenië. In Noorwegen, Zweden, Polen en Estland ligt de grens op 0,2 promille. 

"Ook dat komt neer op een nul-limiet omdat zelfs één glas bier, wijn of sterke drank in die landen al te veel is om nog te mogen rijden. Glazen tellen is er dus geen optie, en dat heeft positieve gevolgen voor de verkeersveiligheid. Niet toevallig halen landen als Hongarije en Polen in de ESRA-enquête de beste resultaten betreffende drinken en rijden", aldus de voorzitter van het forum.




68 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Patrick Van Assche

    Wat "verbijsterend" is, is de aanhoudende inperking van onze vrijheden (die een deel van onze levenskwaliteit uitmaken) omwille van een -mathematisch- zeer klein aantal slachtoffers. Het is helemaal niet de bedoeling de impact van een verkeersongeval met lichamelijk letsel te minimaliseren maar je kan de levenskwaliteit van 99% van de bevolking niet reduceren omwille van het ongeluk van 1% van de bevolking.

  • Freddy De Vos

    Sowieso! En meer alcoholcontroles!

  • Jan Rodrigus

    Dimitri, als je 1 standard glas wijn drinkt bij je eten, is dat 1 glas wijn 60 minuten na consumptie niet meer terug te vinden. het zou wel dom zijn een glas wijn te nuttigen, en onmiddellijk daarna in je auto te stappen

  • Peet V gilst

    absoluut naar de nul tolerantie mensen kunnen niet zo goed omgaan met cijfers ,blijkt elke keer weer en dan moet je ze helpen , daar is de overheid voor. Totaal geen alcohol meer als je achter t stuur gaat en doet je t wel , al ist minimaal , flink straffen....dat zal ze leren. Lees dat dimitri t niet erg vind als hij aangereden wordt door iemand die gedronken heeft...al zijn maar 2 glazen wijn , sterkte jongen

  • Dimitri Van der Heijden

    Dit gaat de mensen die nu teveel drinken niet doen stoppen... die mensen gaan dat blijven doen... diegene die 1 glas wijn drinkt bij t eten gaat ervoor opdraaien... Ik denk dat het probleem niet bij de grote groep ligt die 1 of 2 glazen drinkt maar bij de kleinere groep die van zichzelf vinden dat ze dronken nog met de auto kunnen rijden.